Zbytočne neriskuj!

16.06.2020 08:30

 

Tento preventívny program patrí medzi najstaršie programy, ktoré s deťmi a mládežou v školách realizujeme. Pôvodne vznikol ako reakcia na drogový problém v subkultúre mládeže, ktorá preferovala okrem zvýšenej miery konzumácie alkoholu a fajčenia aj užívanie iných nelegálnych drog. Najčastejšie sa v tej dobe jednalo o heroín alebo pervitín. Postupom času ako sa menili preferencie mládeže k drogám a spôsobu trávenia voľného času, obmieňali sme aj my obsah programu a jeho cieľové zameranie.

     V súčasnosti je hlavným cieľom tohto programu predovšetkým rozvoj primeraných sociálnych zručností, zlepšenie klímy a interpersonálnych vzťahov v triede, ďalej to je optimalizácia sociálnej a psychickej regulácie správania na individuálnej úrovni, prevencia agresivity alebo neprimeraného a rizikového správania u mládeže spájané s nadmernou konzumáciou alkoholu a iných nelegálnych drog.

     Na dosiahnutie stanovených cieľov využívame osvedčené metódy a formy práce, ktoré vychádzajú z princípov sociálno-psychologického tréningu a sociálnej psychológie. Prostredníctvom uplatňovania týchto poznatkov v priamej práci s mládežou sa postupne vytvára priestor pre nácvik a skvalitňovanie ich sociálno-psychologických kompetencií, rozvíjanie schopnosti empatie, pozitívne ovplyvňovanie hodnotovej orientácie, zvyšovanie informovanosti o hlavných nebezpečenstvách a rizikách návykových látok, ale aj nelátkových závislostí (internet a sociálne siete, poruchy príjmu potravy). Cez jednotlivé aktivity a rozhovory v skupine si deti postupne uvedomujú svoju osobnú mieru zodpovednosti za svoje správanie a začínajú inak nahliadať na svoje doterajšie správanie a životné hodnoty.

     Pri práci s mládežou uprednostňujeme rôzne hrové a zážitkové aktivity, pri ktorých si môžu na „vlastnej koži“ zažiť nové emócie, získať nové skúsenosti a vedomosti, náhľad na seba a svoje správanie voči spolužiakom a iným ľuďom. Bez kritiky a posudzovania od dospelých majú možnosť odhaliť svoje doterajšie slabé stránky, zamyslieť sa nad nimi. Zároveň sa im v skupinovej práci ponúka aj vhodná alternatíva, ktorá by mohla nahradiť doterajšie nefungujúce vzorce správania.

     Skutočne z našej strany nejde o žiadne prednášky alebo striktné upozorňovanie na nedostatky detí, ako by sa mali správať, čo by mali robiť. Naopak, čaro a skutočný zmysel skupinovej práce spočíva v tom, že deti tieto pravdy o sebe nachádzajú spoločne, objavujú svoj vnútorný svet a postupne sa učia lepšie porozumieť najskôr sebe a potom aj ostatným deťom v skupine. Pre ilustráciu uvádzam stručný popis niektorých aktivít, ktoré s deťmi počas preventívneho programu realizujeme:

     „Je čas osláv“ – žiakom prečítam ilustračný príbeh skupiny mladých ľudí, ktorí sú na oslave a dostanú sa k ponuke drog – najskôr alkoholu, neskôr marihuany. Mladí ľudia v príbehu reagujú každý podľa svojho uváženia, ale v konečnom dôsledku skončia všetci na policajnej stanici. Úlohou detí je rozhodnúť, ktorá postava z príbehu je najviac zodpovedná za to, že ich kamarátka skončila spolu s nimi u policajtov. Svoju odpoveď následne majú podložiť argumentami. Keď sa všetci k tejto problematike vyjadria, nasleduje rozhovor v skupine o osobnej zodpovednosti; žiaci rozprávajú svoje osobné skúsenosti alebo zážitky svojich kamarátov, kedy sa ocitli v podobnej situácii a ako ju riešili vtedy. Výpovede detí a reakcie spolužiakov na ne sú niekedy veľmi inšpiratívne, členovia skupiny si odnášajú cenné informácie, ktoré postupne vstrebávajú a na základe nich sa viac zamýšľajú nad svojím správaním v podobných situáciách - ako by reagovali oni, čo by urobili inak – a upravujú svoje správanie smerom k zodpovednejšiemu rozhodovaniu.

     Druhá aktivita, ktorú stručne popíšem, má pre deti veľký význam a zvyčajne je tiež pre ne zaujímavá. Názov aktivity je „Panák.“ Nejde o alkoholického „panáka“, ale o siluetu postavy, ktorú nakreslím na tabuľu alebo veľký papier. Deti v skupine majú za úlohu zamyslieť sa a povedať, čo je pre nich v živote dôležité, čo má pre ne veľký význam, bez čoho by sa im ťažko žilo. Ako hovoria svoje podnety, postupne ich zapisujem okolo nakreslenej postavy. Nakoniec je priestor okolo nej úplne popísaný rôznymi dôležitými hodnotami mladých ľudí. O jednotlivých hodnotách sa rozprávame, aby si naozaj uvedomili všetci ich význam. V druhej časti prichádzam s otázkou: „Čo bude pre tohto človeka dôležité, ak do jeho života vstúpi nejaká závislosť?“ Členovia skupiny opäť rozoberajú jednotlivé hodnoty a postupne ich zotieram, keď sa všetci dohodnú, že táto hodnota už nie je pre postavu dôležitá. Nakoniec prichádzame spoločne k záveru, že pre závislého človeka zostávajú dôležité len peniaze a drogy, prípadne niektorí ľudia, ale len ako zdroj peňazí alebo drogy. Uvedomenie si tohto stavu vyvoláva u mladých ľudí často spontánnu otázku: „Prečo to teda vlastne ľudia robia, prečo začnú užívať drogy?“ a podobne. Táto aktivita s následnou diskusiou v skupine môže významnou mierou ovplyvniť ich postoje k drogám a iným závislostiam. Opäť získavajú väčší náhľad na túto problematiku a zamýšľajú sa nad smerovaním svojho ďalšieho života.

 

     Preventívny program „Zbytočne neriskuj!“ má svoje špecifikum najmä v tom, že postupne cez vybrané aktivity deti majú príležitosť osvojiť si potrebné sociálne zručnosti a informácie, ktoré by im mali pomôcť v každodennom živote vo vzťahu k návykovým látkam robiť správne rozhodnutia, uchrániť ich od rizikového a nezodpovedného správania.