Rozprávky - spoločníci (nielen) počas karantény

27.03.2020 08:33

„Ak chcete, aby boli vaše deti inteligentné, čítajte im rozprávky. Ak chcete, aby boli vaše deti viac inteligentné, čítajte im viac rozprávok.“ (A. Einstein)

Rozprávky majú v živote detí nezastupiteľné miesto, a to nie len z hľadiska zábavy či uľahčenia procesu zaspávania. Častokrát v sebe ukrývajú hlboké životné pravdy a ponaučenia, formujúce hodnotový systém dieťaťa i medziľudské vzťahy. Okrem toho sa dieťa vďaka príbehom učí symbolickému mysleniu, rozvíja sa slovná zásoba, fantázia a kreativita. Nezanedbateľný je tiež vplyv rozprávok na budovanie empatie – dieťa sa spontánne stotožňuje s hrdinom rozprávkového príbehu a jeho radosti i starosti berie na čas za svoje.

Početné benefity rozprávok vnímajú i odborníci využívajúci ich terapeutický účinok – schopnosť liečiť psychiku nielen detí ale i dospelých; prekonať strach a úzkosť, s ktorými sa aktuálne boria.

 

Terapeutické rozprávky:

  • fungujú na podvedomej a symbolickej úrovni
  • charakteristický znak – náročná životná situácia hl. postavy, ktorú jej pomáhajú zvládať iné rozprávkové bytosti, čím si dieťa osvojuje možnosti riešenia
  • vďaka zvnútorneniu dochádza následne k zmene prežívania a správania danej situácie

 

Možnosť využitia terapeutických rozprávok rodičmi:

  1. z ponuky na stránke https://rozpravka.navrat.sk/kniznica/terapeuticke-rozpravky si vyberte rozprávku, ktorá je obsahovo najviac identická so situáciou, v ktorej sa aktuálne nachádza Vaše dieťa
  2. spoločne si rozprávku prečítajte a následne sa porozprávajte (napríklad o názore dieťaťa na jednotlivé postavy príbehu, ako ich dieťa vníma, čo podľa neho prežívajú, ako by sa im dalo pomôcť, čo by podľa názoru dieťaťa postavy v rozprávke potrebovali,...)
  3. pozorne načúvajte odpovediam dieťaťa, sú „vstupnou bránou“ do jeho duše, symbolicky odkrývajú vnútorný svet dieťaťa
  4. ak nenájdete vyhovujúcu rozprávku, môžete si spolu s dieťaťom vytvoriť vlastnú. Podobu hlavného hrdinu (napr. obľúbené zvieratko, meno obľúbenej bábiky atď.) a jeho vek môžete prispôsobiť Vášmu dieťaťu, aby identifikácia prebehla jednoduchšie, avšak meno ani výzor Vášho dieťaťa s ním nesmú byť totožné, aby sa necítilo odhalené a zraniteľné
  5. na záver môžete dať dieťaťu nakresliť obrázok s motívom prečítanej rozprávky, príp. nájsť vhodnú omaľovánku – slúži ako abreakcia

V prípade akýchkoľvek otázok nás neváhajte kontaktovať, sme tu pre Vás!