RODIČOM - Čo by ste mali vedieť o prevencii v škole a preventívnych programoch pre vaše deti

11.05.2020 11:25

 

Počas školského roka prichádzajú vaše deti domov s papierom v ruke alebo v žiackej knižke, prostredníctvom ktorého vás Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v Senici informuje o tom, že v škole alebo v triede, do ktorej vaše dieťa chodí, sa bude realizovať preventívny program. Aby sa ho mohlo zúčastniť a zapojiť do jeho celého priebehu, potrebujeme váš súhlas, ktorý vyjadríte podpísaním tlačiva. Veľakrát sa nás potom pýtate, telefonujete do nášho zariadenia, čoho sa to vlastne vaše deti majú zúčastniť, čo to vôbec ten preventívny program je, čo budú musieť vaše deti robiť. Preto, aby sme rozptýlili vaše obavy, vám chceme v tomto príspevku ozrejmiť, o čo vlastne ide – čo je to prevencia a aký je význam preventívnych programov, ktorých sa vaše deti majú zúčastniť.

     V prvom rade podávame vysvetlenie, čo je to prevencia v školskom prostredí a aké druhy prevencie v praxi rozoznávame.

     Termín prevencia v skratke znamená predchádzanie vzniku alebo možného vzniku určitých problémov alebo nežiadúcich javov. V školskom prostredí sú to najmä rôzne druhy konfliktov medzi deťmi, ktoré môžu viesť k väčšiemu násiliu až šikanovaniu. Ďalej to môžu byť problémy vo vzájomných vzťahoch medzi deťmi, konflikty detí s učiteľmi alebo rodičmi, riziko vzniku rôznych druhov závislostí – alkohol, fajčenie, iné drogy alebo závislosť na internete, počítačových hrách, mobile, ale tiež aj osobné problémy detí spojené s ich vekom alebo aktuálnou životnou situáciou, v ktorej sa práve nachádzajú.

Úrovne prevencie v školskom prostredí:

- univerzálna (primárna) prevencia: ide o prácu s deťmi ešte pred tým, než sa u nich problém objaví. Cieľom univerzálnej prevencie je aktívne pracovať a pôsobiť na deti tak, aby sa u nich nejaký problém nevyskytol, prípadne ak by sa vyskytol, deti by ho na základe získaných zručností a vedomostí dokázali včas rozpoznať a vyriešiť. V zásade pri univerzálnej prevencii ide o pôsobenie na celú školskú populáciu detí s cieľom rozvíjať u nich primerané sociálne zručnosti, zásady zdravého životného štýlu a prosociálneho správania, ktoré im pomáhajú vytvárať väčšiu kvalitu ich života.

- selektívna (sekundárna) prevencia: zameriava sa na identifikovanie už vzniknutých problémov u jednotlivcov alebo skupín v triede či v škole. Cieľom selektívnej prevencie je vybranými metódami a formami odbornej intervencie včasne zamedziť ďalšiemu prehlbovaniu vzniknutého problému a jeho šíreniu medzi deťmi. V praxi sa napríklad často jedná o vzniknuté šikanovanie v triede, kedy je našou snahou v spolupráci so školou čo najskôr zasiahnuť a zamedziť ďalšiemu zhoršovaniu aktuálnej situácie a čo najviac minimalizovať psychické škody u zúčastnených detí.

- indikovaná (terciárna) prevencia: má za cieľ predchádzať ďalšiemu zhoršovaniu stavu, resp. zamedziť recidíve (návratu) tohto stavu. Táto úroveň prevencie nastupuje po zlyhaní predchádzajúcich dvoch úrovní prevencie. Cieľovou skupinou sa stávajú už konkrétne deti s jasne a presne pomenovanými problémami, ktoré okrem toho, že ohrozujú seba, predstavujú väčšie riziko aj pre svoje okolie – najmä spolužiakov v triede, učiteľov alebo ich rodinu.

     Po vysvetlení týchto pojmov sa dostávame k preventívnym programom, ktoré realizujeme v školách s deťmi. Najskôr dáme odpoveď na otázku: „Čo to vlastne preventívny program je?“

     Z predchádzajúceho textu vieme, čo je prevencia. Preventívny program predstavuje ucelený súbor jednotlivých aktivít, ktoré majú za cieľ u detí postupne rozvíjať potrebné sociálne zručnosti a tie smerujú k dosiahnutiu cieľa preventívneho programu. Preventívny program má spravidla dlhodobejší charakter, pretože na to, aby si deti osvojili žiadané sociálne zručnosti, je potrebné stretnutia s nimi niekoľkokrát opakovať. Počas jednotlivých stretnutí sa deti postupne učia zážitkovou formou – hrou, prehrávaním úloh, rozhovorom, projektívnymi technikami, nácvikom – jednotlivým sociálnym kompetenciám (zručnostiam), ktoré budú v blízkej budúcnosti plniť ochrannú úlohu pred vybranými negatívnymi skúsenosťami. Teda cieľom každého preventívneho programu je zvýšiť odolnosť každého dieťaťa voči negatívnym javom v jeho okolí – napríklad: šikanovanie a agresívne správanie, závislosť na mobile a internete, zvýšenú a rizikovú konzumáciu alkoholu a iných drog, sebapoškodzovanie, poruchy príjmu potravy, predčasné a rizikové sexuálne správanie, nezodpovedné správanie, ktoré by mohlo vážne ublížiť samotnému dieťaťu alebo jeho blízkym.  

     Na tomto mieste chceme vás, rodičov, ubezpečiť, že v obsahu preventívnych programov nie sú žiadne psychologické testy alebo psychologická diagnostika. Preto sa nemusíte vôbec obávať, že by vaše dieťa preventívny program nezvládlo, alebo že by sme chceli vaše dieťa nejakým spôsobom psychologicky posudzovať. Naopak, absolvovaním preventívneho programu sa vaše dieťa naučí mnohým dôležitým zručnostiam, má príležitosť viac spoznať seba a svojich spolužiakov, zlepšia sa vzťahy v triede. Jedným z cieľov každého preventívneho programu je, aby sa deti lepšie socializovali vo svojom prostredí, teda naučili sa  primerane vychádzať so svojimi spolužiakmi, učiteľmi a rodičmi; aby sa osobne podieľali na vytváraní primeraných vzťahov s inými ľuďmi a stali sa aktívnejšími a zodpovednejšími vo vzťahu k iným a k sebe samému.

     Preventívne programy sa realizujú skupinovou formou, teda deti v triede pracujú v skupine, ktorú vedie jeden odborný zamestnanec. Ak je počet detí v triede vyšší ako 15, odporúča sa  rozdeliť ich na dve menšie skupiny, pričom s každou z nich pracuje jeden lektor. Rozdelenie väčšieho počtu detí je dôležité najmä preto, že jednotlivé aktivity zaradené do programu majú interaktívny charakter – deti navzájom spolupracujú, rozprávajú sa, plnia zadané úlohy a o výsledkoch sa potom spoločne diskutuje. Menší počet detí v skupine je zárukou toho, že sa k slovu dostane každý a zároveň majú deti väčší priestor pre nácvik sociálnych zručností.

     Z našich dlhoročných skúseností môžeme povedať, že táto forma práce je pre deti väčšinou veľmi zaujímavá a atraktívna. Pri jednotlivých aktivitách si deti často ani neuvedomujú, že touto formou práce sa vo svojej podstate učia – osvojujú si sociálne zručnosti (komunikácia, spolupráca, empatia, emocionálna stabilita, zvládanie záťažových situácií, efektívne riešenie konfliktov, prehĺbenie sebapoznania, základy prosociálneho správania atď.), ktoré v konečnom dôsledku zohrávajú v ich živote veľmi dôležitú úlohu - ako v osobnom, tak i v profesionálnom živote.

     Našu ponuku preventívnych programov (celú ponuku si môžete pozrieť na našej webstránke) tvoria programy, ktoré majú rozličné zameranie – sú vytvorené na základe vývinových potrieb detí od prvákov na základných školách až po stredoškolákov. Jednotlivé preventívne programy vám postupne bližšie predstavíme na našej stránke.