Rešpekt ako zásada vzťahu medzi rodičom a dieťaťom

16.03.2021 08:20

 Čo je kľúčové v rámci vzťahov v rodine? Kľúčové je preukázať rešpekt jeden voči druhému – pre náš spoločný vzťah, nie pre osobné upevňovanie kontroly a moci.

 Dôležité je si vedieť rešpekt u dieťaťa získať, nie si ho vyžadovať, alebo v horšom prípade vynucovať. Donucovanie môže viesť k upevneniu vzťahu, ale nebuduje skutočnú vzájomnú úctu.

 Deti nie sú rodičom rovnocenné vo vedomostiach, ani v zručnostiach – ale sú si určite navzájom rovní v rámci ľudskej dôstojnosti.

 Získať si rešpekt svojich potomkov je možné tak, že samotní rodičia budú medzi sebou komunikovať s rešpektom a sami sa zamerajú na rozvíjanie vzájomného vzťahu.

 

Ponúkame vám niekoľko možností, ako je možné zvyšovať vzájomný rešpekt:

 Usilujte sa o spoluprácu, nie o dohodu. Spolupráca vyvoláva dojem vzájomného úsilia a prispieva k vypočutiu si názoru druhého. Dohody môžu u detí vyvolávať dojem podriadenosti a vždy vyžadujú menej investícií od samotného dieťaťa.

 Nikdy nerobte za svoje dieťa to, čo dokáže. Prehnané napomáhanie môže byť vnímané voči dieťaťu neúctivo.

 Vo svojich očakávaniach buďte jednotní. Jeden deň byť zhovievavý a na druhý deň zbytočne tvrdý – môže predstavovať neúctu voči vzájomnému vzťahu.

 Snažte sa oddeliť skutok od človeka, ktorý to urobil. Nutné je zamerať sa na problém a následne spoločnou diskusiou dospieť k prijateľnému riešeniu.

 Vždy hovorte iba to, čo si myslíte. Myslíte si to, čo hovoríte? Rešpektujte úroveň vnímania detí tak, aby mali možnosť problém pochopiť. Nepotrebujú neustále napomínanie, či vysvetľovanie.

 Je dôležité, aby ste vedeli problémy definovať ako vzťahové problémy. Následne je vhodné požiadať dieťa o pomoc pri riešení vzniknutého problému.

 Nehovorte k deťom s nadhľadom. Zbavte sa hlasu „kázajúceho“ a ukážte skutočné emócie.

 

Vzájomné rešpektovanie sa medzi rodičom a dieťaťom Vám umožní vytvoriť skutočný vzťah, v ktorom budete vzájomne vnímať svoje pocity a činy.

 

Spracovala: Mgr. Andrea Trnková, špeciálna pedagogička