Pozornosť detí vs. elektronika

07.01.2021 10:54

 

Majú tu tablety svoje miesto? Prvé roky života sú kritické a vytvárajú pevná základ pre ďalší detský vývin. Mozog si vytvára svoje cestičky pomocou každej skúsenosti, ktorú zažije. Stimuly musia byť prvé roky života veľmi jednoduché. Čo však taký tablet, mobil? Rodičia poskytujú tieto zariadenia, aby sa dieťa zabavilo. Dávajú mu rôzne hry, videá a rozprávky v dobrom úmysle. Napr. na tablete sa pohybujú geometrické tvary, každý má inú farbu. Úlohou je previesť prstom každý tvar do správneho košíčka a keď sa to podarí, zaznie výrazný zvuk a košíček zabliká.

Ako to vníma detský mozog? Zároveň v jednu chvíľu je zapojená jemná motorika, lebo prst sa pohybuje po obrazovke, zrakové vnímanie je zaťažené blikaním, farbami a pohybom a do toho je zapojený aj sluch. Znie to fajn, že? Veď zapojené je všetko naraz, čiže dieťa sa učí, však? Je to dobré, ale len na malú chvíľu. Ak sa predlžuje čas strávený pri obrazovkách, efekt je opačný. Mozog sa naučí na okamžitú odpoveď. Dieťa predsa pohne prstom a všetko je hneď hotové. Mozog lenivie, nebuduje sa jeho pozornosť a predstavivosť. Mozog však musí pozornosť a predstavivosť trénovať. Úplne jednoducho a okamžite všetko funguje len vo virtuálnom svete, nikde inde.

V normálnom svete sa dieťa musí snažiť, ohýbať ruku, keď chce písať, nestačí mu bruško ukazováka, musí ohýbať ruku, keď chce strihať...Pri rozprávke si musí predstavovať vlastné obrázky, nevidí všade obrázky. Keď sa niekto s ním rozpráva, musí dieťa dekódovať jeho výraz a nikto mu nepovie ako postavička v hre: „ Som smutná a nahnevaná!“

Tablet, mobil, počítač však nevyhnutne patrí k tejto dobe, má svoje pozitíva, avšak v primeranom časovom rozmedzí. Po ceste so školy, na výlet skúste obrazovku obmedziť a napr. si vypočujte https://junior.rtvs.sk/player, kde celý deň hrajú detské piesne, rozprávky – prerozprávané krásnou slovenčinou a zároveň máte príkladný stimul pre detský mozog.

 

Spracovala: Mgr. Andrea Trnková, špeciálna pedagogička