Porozumenie čítanému textu a rozvoj slovnej zásoby
Pre porozumenie textu a ľahšie osvojenie si nových výrazov možno použiť nasledujúci postup:
* rodič rozpráva príbeh, ukazuje obrázky, zoznamuje orientačne dieťa s novými výrazmi
* dieťa môže obsah príbehu spolu s rodičom dramatizovať, prípadne využiť pantomímu či kresbu
* rodič opakuje slovíčka v spojení s obrázkami alebo pantomímou
* text môže rodič čítať ďalej a postupovať ako predtým
Nácvik plynulého čítania s porozumením
Pred samotným čítaním by malo dieťa poznať väčšinu slovíčok, ktoré si predtým osvojilo. Malo by teda textu rozumieť.
1, počúvanie textu prostredníctvom nahrávky
2, počúvanie toho istého textu čítaného rodičom
3, rodič číta opäť, pomaly po vetách, dieťa tlieska napr. neznáme slovo, nové slovo...
4, spoločné čítanie po vetách. Nie je chybou, keď si dieťa text začína pamätať a hovorí niektoré časti spamäti.
5, individuálne čítanie textu
6, preklad textu, ilustrácie, tvorba otázok a hľadanie odpovedí
Získavanie informácií z textu - v tomto prípade nie je cieľom presné a plynulé čítanie, ale predovšetkým porozumenie jeho obsahu.
Námety na cvičenia :
= dieťa sa skúsi pozrieť na text a povedať, o čom asi bude. Usudzuje podľa názvu článku a slov, ktoré sa často opakujú. Domýšľa podľa obrázka.
= skúsi nájsť v texte určité slovo a zistiť, čo znamená (rýchle vyhľadávanie informácií)
= orientácia v štruktúre a hlavných myšlienkach textu
Čítanie a porozumenie textu v cudzom jazyku je možné zlepšiť najmä jeho počúvaním a zároveň čítaním daného textu. Odporúčame postupovať podľa nasledujúcich krokov :
Prvý deň : počúvať text bez zrakovej opory
Druhý deň : počúvať text už so zrakovou oporou
Tretí deň : opakovať vety, ktoré bezprostredne počujeme z diktafónu
Štvrtý deň : vlastné čítanie textu bez počúvania
Porozumenie čítanému textu môžu deti trénovať:
+ dopĺňaním slov do vety
+ priraďovaním slov k obrázkom
+ vyraďovaním nehodiaceho sa pojmu z rady slov
+ tvorením otázok a hľadaním odpovedí pri preklade textu
Pri učení sa slovíčok a fráz v cudzom jazyku odporúčame využívať všetky zmysly, tzn. slová vyslovovať nahlas, písať si ich, počúvať ich nahrané z diktafónu, uvedomovať si ich význam.
Ďalej odporúčame:
* učiť sa slovíčka po skupinkách viac – krát a kratšiu dobu
* využívať tiež grafickú fixáciu – napr. si slovíčka napísať na kartičky a potom ich losovať z krabice
* „metóda okienka“- papier s okienkom uprostred bráni závislosti vybavenia slovíčka po pozícii medzi ostatnými
* lepiť lístočky so slovíčkami na písací stôl, alebo dvere – pre častý očný kontakt so slovnou zásobou
Metóda troch krabičiek : k tejto metóde by sa malo dieťa vracať dvakrát za odpoludnie po 5. minútach.
°° dieťa najprv napíše dané slovíčka na kartičky – osvojuje si tak grafickú podobu slova a vzniká prvá krabička
°° aktívne bude pracovať so siedmymi kartičkami, ktoré roztriedi nasledovne: do druhej krabičky dá tie kartičky, ktorých slová ovláda
°° do tretej krabičky dá dieťa slovíčka na kartičkách, ktoré si ešte nepamätá
°° ku skupine slovíčok, ktoré dieťa nevie, pridá do počtu siedmu ďalšiu kartičku z prvej krabičky a znovu slovíčka opakuje a rozdeľuje do skupín podľa toho, či slovíčka pozná, alebo nie
°° metódu je možné obmeniť aj tým, že dieťa si slovíčka pri opakovaní ešte napíše
Ako učiť deti cudzí jazyk, keď majú problémy pri písaní?
- rodič povie jednoduchú vetu, preloží ju, naučí ju dieťa presne vyslovovať a potom ju napíše veľkými písmenami na pruh papiera. Dieťa najprv vetu prstom pomaly obtiahne a zároveň ju číta.
- deti na prvom stupni môžu skúsiť i tento postup: najprv si slovo pozrú, potom ho vyslovia niekoľkokrát nahlas. Povedia si ho po písmenách. So zatvorenými očami napíšu slovo rukou vo vzduchu a predstavujú si jeho tvar. Dané slovo skúsia napísať kamarátovi na chrbát. Opäť slovo deti prečítajú a zakryjú ho. Napíšu ho do zošita. Prečítajú ho a porovnajú s predlohou. Pokiaľ je v slove chyba, môžu celý postup zopakovať.
ROZŠIROVANIE SLOVNEJ ZÁSOBY:
Pri osvojovaní slovnej zásoby je potrebné dodržovať aspoň tieto kroky:
a, vnímanie obrázku, situácie + nový výraz. Utváranie spojenia na základe opakovania.
b, spájanie obrázku, situácie s novým výrazom, ktoré dieťa volí
Možnosti rozvíjania slovnej zásoby:
- Rodič číta slovíčka so správnou výslovnosťou, dieťa ho sleduje v spojení s obrázkom alebo predmetom.
- Dieťa opakuje slovíčka so správnou výslovnosťou.
- Využívanie pomôcok k osvojovaniu si slovíčok- pexeso, domino zo slovíčok a obrázkov.
- Dieťa si môže písať slovíčka na kartičky – z jednej strany slovensky, z druhej strany nemecky/anglicky...
- K slovenským slovíčkam na kartách môže priraďovať slovo v cudzom jazyku.
- Dieťa hľadá slová opačného významu, napr.: gross- klein, der Tag – die Nacht.
- Využitie myšlienkových máp.
- Nové slová môže dieťa spájať do slovných spojení a viet.
- Definovanie predmetov – kategórie, funkcie, popis (napr. je to ovocie, je sa, robí sa z neho džús, je oranžové...).
S ohľadom na štýly učenia môžeme rozlíšiť nasledovné postupy:
- Dieťa ,ktoré je vizuálny typ bude preferovať zápis slovíčok, farebné odlišovanie častí slov, písanie slov na kartičky a manipulácia s nimi.
- Ak je sluchový typ, bude preferovať počúvanie , využívať zvukové nahrávky a pod.
- Pohybovo – kinestetický typ si pamätá výrazy, ktoré možno spojiť s pohybom (schlafen, essen, gehen...).
Väčšine detí vyhovuje kombinácia jednotlivých postupov.
Príklady jazykových hier na rozvoj slovnej zásoby:
- K obrázku s ľudskou postavou môže dieťa prikladať kartičky s pomenovaniami jednotlivých častí tela.
- Dieťa si vyberie kartičku s názvom činnosti a predvedie ju. Rodič napíše jej názov, dieťa kontroluje správnosť, potom sa vymení s rodičom.
- Tvorenie slov z písmen.
- Ktoré slovo nepatrí do rady? V napísanej rade slov spolu súvisiacich je jedno, ktoré tam nepatrí. Dieťa ho má nájsť a určiť, prečo je odlišné.
- Kreslenie obrázku: rodič napr. nemecky opisuje obrázok a dieťa podľa diktátu kreslí.
Spracovala: Mgr. Andrea Trnková, špeciálna pedagogička