Poďme sa porozprávať

15.01.2021 07:27

   

  Komunikácia, rozhovor, dialóg ... pojmy, ktoré netreba vysvetľovať, každý sa s nimi stretol, používame ich bežne bez toho, aby sme sa zamysleli nad ich významom. Položme si spoločne otázku: Vieme komunikovať? Jednoduchá otázka. Nájsť na ňu odpoveď však také jednoduché nie je. Hoci sa každý deň s niekým rozprávame, riešime konflikty, hádame sa, nadávame si, alebo len tak nezáväzne udržujeme rozhovor s inými ľuďmi, ťažko sa nám odpovedá, či vieme alebo nevieme komunikovať. Považujeme to za samozrejmosť – vieš rozprávať, tak vieš aj komunikovať. Tak si to niekedy myslíme. Naučiť sa základom správnej komunikácie, to je hlavný cieľ tohto preventívneho programu.

     Komunikácia zahŕňa omnoho viac aspektov ako len reč. Preto sa v rámci programu deti spoločne učia aj iným sociálnym zručnostiam, ktoré im pomáhajú vytvárať lepšie vzťahy s okolím, spoznávať ľudí okolo seba a primerane na nich reagovať. Sústredíme sa na nácvik a skvalitňovanie sociálno-psychologických kompetencií, na rozvoj schopnosti empatie, spolupráce, podporujeme pozitívne interakcie medzi deťmi v triede a spoločne sa usilujeme o dosiahnutie väčšej súdržnosti a pozitívnej atmosféry v triede.

     Pre deti máme pripravených veľa zaujímavých zážitkových aktivít, prostredníctvom ktorých spoznávajú svoje silné a slabé stránky v komunikácii, učia sa spolupracovať s ostatnými členmi skupiny (aj s tými, s ktorými nie sú práve veľkí kamaráti), pričom sa prehlbuje ich schopnosť empatie, porozumenie svojim spolužiakom. Získavajú tak nové poznatky a skúsenosti, ktoré môžu následne využívať aj v inom prostredí.

     Pri týchto aktivitách často s deťmi narážame na rôzne vzťahové prekážky – neochotu spolupracovať s niektorým spolužiakom (pretože je taký a taký), hádky a nedorozumenia (pretože ten mi povedal, urobil to a to), odmietanie pomoci (pretože ani on mi nepomohol) a mohol by som ešte dlho v tomto zozname pokračovať. S deťmi si tieto situácie prechádzame a vysvetľujeme si ich, aby ich pochopili a aby mohli zmeniť svoj doterajší postoj alebo správanie. Cez osobnú skúsenosť zažitú v skupine zisťujú, že ten spolužiak vlastne nie je až taký divný, že sa dá s ním dobre porozprávať, má dobré nápady, je s ním sranda... Prinajmenšom sa snažíme aspoň obrúsiť hrany konfliktov a nedorozumení, aby deti mohli bezpečne žiť a pracovať v jednej triede.

     „Slová, ktoré zraňujú/slová, ktoré potešia“ je výborná aktivita, ktorá posúva chápanie detí v oblasti komunikácie ďalej. Podľa povahy triedy deti pracujú buď samostatne, vo dvojiciach alebo menších skupinách. Do pracovného listu si do jedného stĺpca zapíšu slová, ktoré keď počujú, ich zrania (vyvolajú smútok, hnev, sklamanie, bolesť); do druhého zapíšu slová, ktoré keď počujú, ich potešia (vyvolajú radosť, odvahu, hrdosť, veselosť, odhodlanosť pokračovať v dobrom správaní). Po uplynutí istého času v skupine postupne prezentujú niektoré slová zo svojho zoznamu a zároveň opisujú, čo tieto slová u nich spôsobujú. Týmto postupom si mnohé deti uvedomia, že niekomu nevedome ubližujú svojimi výrokmi, prezývkami. Často rozoberáme, prečo sa tento spolužiak voči tomu neohradil. Počúvame vysvetlenie: „Skúsil som to na začiatku, ale nepočúvali ma a tak som to prijal a zmieril som sa s tým.“ Počúvanie druhého – to je podstatná zložka komunikácie. Deti v triede veľmi ľahko prepočujú druhých, ktorí chcú niečo povedať. Práve pre tieto prípady vytvárame v skupine priestor pre každého, aby si mohol povedať svoje a aby ho ostatní vypočuli.

     Potom prichádza na rad prezentácia slov, ktoré ich potešia. Opäť sú mnohé deti prekvapené, čo ich spolužiakov poteší. A keď je v skupine pohodová atmosféra, môžu si vyskúšať pochváliť alebo oceniť vybraného spolužiaka a zároveň pochvalu od niekoho aj prijať.

     Deti pochopia, že vedieť komunikovať je proces učenia na vlastných skúsenostiach. „Komunikácia, umenie hovoriť jeden s druhým, vyjadriť, čo cítime alebo čo si myslíme, povedať to jasne, počúvať to, čo hovorí ten druhý a uisťovať sa, že sme počuli správne, je podľa všetkého najdôležitejšia schopnosť na uchovanie a vytvorenie láskyplných vzťahov.“ (Leo Buscaglia, motivačný rečník a spisovateľ)