Námety na prácu s textom pre deti s ťažkosťami v čítaní

12.02.2021 06:19

  • Vložte do príbehu slová, ktoré tam nepatria a dieťa ich má za úlohu nájsť.

  • Rozstrihajte príbeh napísaný na prúžkoch papiera a dieťa ho skúsi dať do časovej postupnosti.

  • Na papieriku je veta a dieťa hľadá v knihe obrázok, ku ktorému sa veta vzťahuje.

  • Dieťa v texte podčiarkuje iba tie slová, ktoré sa začínajú alebo končia daným písmenom, napr. V, D, B...

  • V starých časopisoch dieťa farebne podčiarkuje, prípadne krúžkuje osobitne tvrdé, mäkké spoluhlásky, alebo písmenká, ktoré si najviac mýli, zamieňa. Napr. B/D, P/B...

  • Zo starého detského časopisu rozstrihajte článok na vety, prípadne slová a dieťa skladá časti do pôvodného textu.

  • Môžete rozstrihať aj stranu z detského časopisu na väčšie kusy a dieťa ho skladá.

  • Dieťa si časť textu vypočuje, potom porozpráva obsah, ďalšiu časť dočíta samo a porozpráva zvyšok deja.

  • Na prúžkoch papiera sú napísané vety a dieťa má za úlohu poukladať prúžky podľa deja, do správneho poradia.

  • V texte sa uvádza niekoľko slov navyše, dieťa podľa významu určuje, ktoré slová do textu nepatria.

  • Dieťa do textu dopĺňa slová, ktoré sú vynechané (sú napr. pod textom). Dieťa si tieto slová najprv prečíta, až potom číta text, kde dopĺňa slová.

  • Jedno slovo vo vete prekryjeme, dieťa vetu prečíta a podľa významu vyvodí chýbajúce slovo.

  • Dieťa skúsi vymyslieť koniec príbehu, prípadne iný názov textu.

  • Podčiarkne najťažšie slová v odseku.

  • Dieťa nakreslí obrázok podľa obsahu prečítaného textu.

  • Na papier vypíšte alebo nakreslite hlavné postavy z textu a pridajte ďalšie, ktoré sa v texte neobjavili. Dieťa vyberie tie, ktoré sa v texte vyskytujú.

  • Vypíšte z textu ťažké slová a rozstrihajte ich. Môžete poprehadzovať jednotlivé slabiky. Dieťa slová poskladá tak, aby dávali zmysel a zodpovedali deju.

Spracovala: Mgr. Andrea Trnková, špeciálna pedagogička