Námety na prácu s textom pre deti s ťažkosťami v čítaní
-
Vložte do príbehu slová, ktoré tam nepatria a dieťa ich má za úlohu nájsť.
-
Rozstrihajte príbeh napísaný na prúžkoch papiera a dieťa ho skúsi dať do časovej postupnosti.
-
Na papieriku je veta a dieťa hľadá v knihe obrázok, ku ktorému sa veta vzťahuje.
-
Dieťa v texte podčiarkuje iba tie slová, ktoré sa začínajú alebo končia daným písmenom, napr. V, D, B...
-
V starých časopisoch dieťa farebne podčiarkuje, prípadne krúžkuje osobitne tvrdé, mäkké spoluhlásky, alebo písmenká, ktoré si najviac mýli, zamieňa. Napr. B/D, P/B...
-
Zo starého detského časopisu rozstrihajte článok na vety, prípadne slová a dieťa skladá časti do pôvodného textu.
-
Môžete rozstrihať aj stranu z detského časopisu na väčšie kusy a dieťa ho skladá.
-
Dieťa si časť textu vypočuje, potom porozpráva obsah, ďalšiu časť dočíta samo a porozpráva zvyšok deja.
-
Na prúžkoch papiera sú napísané vety a dieťa má za úlohu poukladať prúžky podľa deja, do správneho poradia.
-
V texte sa uvádza niekoľko slov navyše, dieťa podľa významu určuje, ktoré slová do textu nepatria.
-
Dieťa do textu dopĺňa slová, ktoré sú vynechané (sú napr. pod textom). Dieťa si tieto slová najprv prečíta, až potom číta text, kde dopĺňa slová.
-
Jedno slovo vo vete prekryjeme, dieťa vetu prečíta a podľa významu vyvodí chýbajúce slovo.
-
Dieťa skúsi vymyslieť koniec príbehu, prípadne iný názov textu.
-
Podčiarkne najťažšie slová v odseku.
-
Dieťa nakreslí obrázok podľa obsahu prečítaného textu.
-
Na papier vypíšte alebo nakreslite hlavné postavy z textu a pridajte ďalšie, ktoré sa v texte neobjavili. Dieťa vyberie tie, ktoré sa v texte vyskytujú.
-
Vypíšte z textu ťažké slová a rozstrihajte ich. Môžete poprehadzovať jednotlivé slabiky. Dieťa slová poskladá tak, aby dávali zmysel a zodpovedali deju.
Spracovala: Mgr. Andrea Trnková, špeciálna pedagogička