Môžeme pomôcť deťom s ADHD pri online učení?
26.04.2021 08:21
- Deti s ADHD mávajú často problém so začatím, alebo dokončením úloh.
- Môže sa u nich prejaviť nesústredenosť, nepokoj, chaotická alebo uponáhľaná práca.
- Niekedy je pre tieto deti ťažké regulovať svoje impulzy, pozornosť , či emócie.
- Často nerozumejú písomne zadaným pokynom, ktorých je väčšinou viac, ako pri prezenčnej výučbe.
- Deti s ADHD potrebujú pri učení štruktúru, režim a najmä presné pravidlá.
- Dištančná výuka v určitom zmysle ponúka viac voľnosti, ale zároveň vyžaduje veľkú sebadisciplínu
Majte trpezlivosť pri čítaní textu.
- Deti text väčšinou iba skenujú, ťažko sa im dostáva hlbšie k podstate a do hĺbky textu.
- Užitočné je poznať zásady čítania digitálneho textu. Budeme sa im venovať v nasledujúcom článku.
- Najdôležitejšie je spomaliť a vedome sa zamerať na text.
- Môžete prepojiť deti s obsahom textu, vyzývať ich na kladenie otázok, prípadne sa pokúsiť vyvolať debatu.
- Čítanie prepájajte s hovoreným slovom.
- Naučte dieťa text rozložiť na menšie celky, vedieť nájsť kľúčové slová, usporiadať ich a vedieť ich odôvodniť.
Robte deťom pravidelne prestávky.
- Pravidelné prestávky sú pre deti s ADHD dôležité pre udržanie pozornosti.
- Po každej prestávke je dôležité im nechať priestor na pripravenie pomôcok a na upokojenie pri stole.
- Tiež je dobré ich motivovať k pohybu, môžete si s nimi napr. zacvičiť, zjesť niečo zdravé, napiť sa vody...atď.
- Deti s ADHD potrebujú konkrétne usmerniť v tom, čo by mohli robiť, aby ten čas správne využili.
Sledovanie času.
- Tieto deti môžu mať problém poznať hodiny a teda aj sledovať čas.
- Niekedy pomáha jednoduchý kuchynský časovač. Pomôže im rozdeliť úlohy a sústrediť sa na určitý čas.
- Dobrá je i pripomienka v telefóne, kde môže mať zaznamenané: o koľkej začína hodina, dokedy majú robiť domáce úlohy a pod.
- Aj na väčších digitálnych hodinách môžu sledovať čas.
- Takto počas celej vyučovacej hodiny vidia presne, aký dlhý čas musia byť sústredený.
- Tiež je praktické umiestniť rozvrh hodín v izbe dieťaťa na viditeľné miesto.
- Na viditeľné miesto je vhodné dať aj úlohy spolu s dátumom, kedy ich má urobiť.
- Presnosť a dochvíľnosť pomáhajú udržiavať pokoj a sústredenosť.
- Rodičia by mali dohliadnuť na to, aby sa dieťa naučilo chodiť na online hodinu včas.
- Nestačí, aby malo dieťa tieto informácie len v počítači, prípadne v mobile.
- Tieto maličkosti môžu odstrániť zbytočné napätie a úzkosť.
Učivo rozdeľte na viac krokov.
- Spätná väzba by mala prebiehať čo najčastejšie.
- Vďaka pružnej spätnej väzbe dieťa cíti, že rodič (učiteľ) na neho myslí, že mu záleží na odpovediach a to ho motivuje.
- Učivo je vhodné rozdeliť na viac častí a výklad na hodine (prípadne doma)aj viac-krát zopakovať.
Zistite, čo najviac deťom s ADHD vyhovuje pri učení.
- Niekedy je vhodné, aby sa rodič (učiteľ)porozprával s dieťaťom a zistil, ako sa mu najlepšie učí v online prostredí.
- Rodičia (učitelia) potrebujú predovšetkým udržať pozornosť dieťaťa.
- Niektorým pomáha, keď v pozadí počujú upokojujúcu hudbu.
- Iným deťom pomáha, keď sa pri učení pohybujú. Pre nich je lepšie mať online hodinu prostredníctvom mobilu, s ktorým môžu chodiť po dome.
- Niektorým deťom pomáha napr. aj to, keď majú v rukách nejaký predmet, ktorý stláčajú. Môže to byť plastelína, náramky, nejaká guma, mäkká loptička a pod.
Spracovala: Mgr. Andrea Trnková, špeciálna pedagogička