Môžeme pomôcť deťom s ADHD pri online učení?

26.04.2021 08:21

 

  • Deti s ADHD mávajú často problém so začatím, alebo dokončením úloh.
  • Môže sa u nich prejaviť nesústredenosť, nepokoj, chaotická alebo uponáhľaná práca.
  • Niekedy je pre tieto deti ťažké regulovať svoje impulzy, pozornosť , či emócie.
  • Často nerozumejú písomne zadaným pokynom, ktorých je väčšinou viac, ako pri prezenčnej výučbe.
  • Deti s ADHD potrebujú pri učení štruktúru, režim a najmä presné pravidlá.
  • Dištančná výuka v určitom zmysle ponúka viac voľnosti, ale zároveň vyžaduje veľkú sebadisciplínu
 
 

Majte trpezlivosť pri čítaní textu.

  • Deti text väčšinou iba skenujú, ťažko sa im dostáva hlbšie k podstate a do hĺbky textu.
  • Užitočné je poznať zásady čítania digitálneho textu. Budeme sa im venovať v nasledujúcom článku.
  • Najdôležitejšie je spomaliť a vedome sa zamerať na text.
  • Môžete prepojiť deti s obsahom textu, vyzývať ich na kladenie otázok, prípadne sa pokúsiť vyvolať debatu.
  • Čítanie prepájajte s hovoreným slovom.
  • Naučte dieťa text rozložiť na menšie celky, vedieť nájsť kľúčové slová, usporiadať ich a vedieť ich odôvodniť.

 

       Robte deťom pravidelne prestávky.

  • Pravidelné prestávky sú pre deti s ADHD dôležité pre udržanie pozornosti.
  • Po každej prestávke je dôležité im nechať priestor na pripravenie pomôcok a na upokojenie pri stole.
  • Tiež je dobré ich motivovať k pohybu, môžete si s nimi napr. zacvičiť, zjesť niečo zdravé, napiť sa vody...atď.
  • Deti s ADHD potrebujú konkrétne usmerniť v tom, čo by mohli robiť, aby ten čas správne využili.
 
 

Sledovanie času.

  • Tieto deti môžu mať problém poznať hodiny a teda aj sledovať čas.
  • Niekedy pomáha jednoduchý kuchynský časovač. Pomôže im rozdeliť úlohy a sústrediť sa na určitý čas.
  • Dobrá je i pripomienka v telefóne, kde môže mať zaznamenané: o koľkej začína hodina, dokedy majú robiť domáce úlohy a pod.
  • Aj na väčších digitálnych hodinách môžu sledovať čas.
  • Takto počas celej vyučovacej hodiny vidia presne, aký dlhý čas musia byť sústredený.
  • Tiež je praktické umiestniť rozvrh hodín v izbe dieťaťa na viditeľné miesto.
  • Na viditeľné miesto je vhodné dať aj úlohy spolu s dátumom, kedy ich má urobiť.
  • Presnosť a dochvíľnosť pomáhajú udržiavať pokoj a sústredenosť.
  • Rodičia by mali dohliadnuť na to, aby sa dieťa naučilo chodiť na online hodinu včas.
  • Nestačí, aby malo dieťa tieto informácie len v počítači, prípadne v mobile.
  • Tieto maličkosti môžu odstrániť zbytočné napätie a úzkosť.
 
 

Učivo rozdeľte na viac krokov.

  • Spätná väzba by mala prebiehať čo najčastejšie.
  • Vďaka pružnej spätnej väzbe dieťa cíti, že rodič (učiteľ) na neho myslí, že mu záleží na odpovediach a to ho motivuje.
  • Učivo je vhodné rozdeliť na viac častí a výklad na hodine (prípadne doma)aj viac-krát zopakovať.
 
 

Zistite, čo najviac deťom s ADHD vyhovuje pri učení.

  • Niekedy je vhodné, aby sa rodič (učiteľ)porozprával s dieťaťom a zistil, ako sa mu najlepšie učí v online prostredí.
  • Rodičia (učitelia) potrebujú predovšetkým udržať pozornosť dieťaťa.
  • Niektorým pomáha, keď v pozadí počujú upokojujúcu hudbu.
  • Iným deťom pomáha, keď sa pri učení pohybujú. Pre nich je lepšie mať online hodinu prostredníctvom mobilu, s ktorým môžu chodiť po dome.
  • Niektorým deťom pomáha napr. aj to, keď majú v rukách nejaký predmet, ktorý stláčajú. Môže to byť plastelína, náramky, nejaká guma, mäkká loptička a pod.

Spracovala: Mgr. Andrea Trnková, špeciálna pedagogička