Médiá a strach
= médiá nie sú príčinou, ale zosilňovačom strachu
= neexistujú mediálne výtvory, ktoré by boli pre dieťa neškodné, bez následkov
Reakciu do veľkej miery ovplyvňuje:
- intelektové a citové zrenie dieťaťa
- aktuálna psychická pohoda dieťaťa
- vrodená konštitúcia dieťaťa
Nadmerné ochraňovanie či naopak preťažovanie dieťaťa médiami nie je dobré, deti musia byť na prekonávanie strachu pripravené.
Príčiny strachu
Čoho sa deti najčastejšie boja?
- hlasné zvuky, hudba, hlasy; asi do 10.roku dieťa hlavne počúva
- správy o katastrofách a vojnách
- imaginárne symboly a bájne stvorenia
- nerozlíšená hranica medzi realitou a fantáziou
- zobrazenie smrti a zranení
- nedostatočný pocit bezpečia pri sledovaní napr. filmu
- skúšky odvahy, ktoré prekračujú citové možnosti dieťaťa
- príbehy bez šťastného konca
Deti si často pomáhajú dištančnými technikami = uvoľňovacie pohyby, cmúľanie prstov, okusovanie nechtov, zakrývanie uší či očí...
Ako deťom pomôcť?
- citlivo vyberať, čo dieťa pozerá, príp. akú hru hrá
- vyhýbať sa sledovaniu spravodajstva, reportáží, zaťažujúcich diskusných relácií...
- poskytnúť mu fyzickú i citovú oporu pri sledovaní média, byť s ním
- sledovaný príbeh by mal byť s jasným, šťastným koncom
- umožniť dieťaťu opakovane si príbeh prehrávať = spracovanie strachu, splnenie očakávania...
- pravdivo, jednoducho odpovedať na otázky dieťaťa
- rozprávať sa o príbehu, prehrať si ho spolu, nakresliť hrdinu a pod.
Spracovala: Mgr. Hana Bzdúšková, psychologička