Ktorá ruka je tá pravá?
-pravú ruku môže začať dieťa používať „iba“ preto, že mu do nej pastelku opakovane podávame, alebo preto, že vidí, že to tak robíme my, alebo tiež preto, že na neho písacie potreby a nožnice väčšinou čakajú na pravej strane.
- preto má zmysel dávať veci pred dieťa, alebo mu ich ponúkať spredu, aby si mohlo vybrať, do ktorej ruky si ich zoberie.
-už od útleho veku máme možnosť pozorovať deti pri sebaobslužných aktivitách, pohybových aktivitách a hrách. To sú najlepšie vodítka pre určenie tej skutočnej pravej ruky.
- bábätká a batoľatá používajú pri hre obidve ruky. S predmetom manipulujú pred telom tak, že si ho predávajú z ruky do ruky. Ak je vedľa nich, zoberú ho do ruky, ktorá je im bližšie. Nevedia ho zobrať inak.
- postupom času dochádza k uprednostňovaniu jednej ruky(a tým aj jednej polovice mozgu) a k schopnosti prejsť pohybom končatiny cez pomyselnú stredovú os tela, čiže urobiť krížový pohyb. V tejto chvíli dochádza k prepojeniu, komunikácii obidvoch polovíc mozgu (hemisfér).
- toto prepojenie ukazuje na vyzretosť mozgu a je kľúčové pre náš každodenný život, pretože sa priamo premieta do našej šikovnosti a obratnosti, do aktivít, ktoré nás sprevádzajú celý deň. Ide o sebaobsluhu (samostatné jedenie, hygiena, obúvanie...), športové aktivity, kreslenie, písanie. Čiže aktivity, ktoré vyžadujú motorické plánovanie, orientáciu v priestore a vizuálno-motorické zručnosti.
- u dieťaťa môžete už pri niektorých aktivitách sledovať, či už a prípadne ktorú ruku uprednostňuje. Väčšinou ide o ruku, ktorá vedie, je v pohybe, a tiež tú druhú, ktorá to „istí“- pomáha, je stabilná. Ide o činnosti ako – lízanie lízatka, zatváranie flaše, natieranie chleba, česanie navliekanie korálok, strihanie...
- deje sa to od útleho veku dieťaťa, postupne a celý proces vrcholí obyčajne medzi 3. a 4. rokom. „Jasno“ by malo byť do 6. rokov, teda do doby, než nastúpi do školy.
- lateralita, ktorá je iná ako súhlasná, nutne neznamená problém. Ak je predškolák menej obratný a nemá vzťah ku kresleniu, nedarí sa mu strihať a vyhýba sa aj ďalším „jemne“ motorickým aktivitám- je vhodné určiť typ laterality, skontrolovať očné pohyby... Úroveň vyššie spomenutých schopností a zručností sa premieta do čítania aj písania.
- ľaváci už majú dávno svoje miesto vo svete a nikdy ich nepreúčame na pravú ruku.
-„ obojrukosť“- obidve ruky sú rovnako (ne) šikovné, majú ich často preučovaní ľaváci na pravákov. Môžeme k nej prísť, aj keď budeme mať vedúcu ruku pár týždňov nepoužiteľnú (napr. v sadre).
- ambidextria- je vyšší level „obojrukosti“. Ide o vrodenú dispozíciu, kedy sú obidve končatiny dokonale obratné.
- skrížená lateralita – ak je vedúca napr. pravá ruka a vedúce ľavé oko, alebo naopak.
Spracovala: Mgr. Andrea Trnková, špeciálna pedagogička