Hry a cvičenia zamerané na rozvoj funkcií, potrebných pre zvládnutie základných školských zručností – čítania, písania a počítania

16.04.2020 11:42

 

Hra je pre dieťa v predškolskom veku najdôležitejšou činnosťou. Sprostredkováva mu poznanie sveta a učí ho spolupráci. Prináša nielen radosť z úspechu, ale učí dieťa i prehrávať a niesť neúspech. Niekedy môže prísť k urýchleniu  rozvoja dieťaťa nielen využitím cielených hier, ale iba tým, že rodičia začali venovať svojmu dieťaťu viac času, ako doteraz.

Preto by do režimu dňa dieťaťa mal byť pravidelne zaraďovaný čas na spoločnú hru. Tento čas nemusí byť dlhý, stačí denne 15 – 30 minút. Hry a cvičenia ale predkladáme dieťaťu nenásilne, napr. : „ Dnes sa zahráme slovný futbal“. Pri  hraní a cvičeniach volíme zo začiatku menej náročné formy, potom prechádzame k zložitejším. Tie však ďalej striedame s menej náročnými. Dôvodom je predchádzanie únavy a nesústredenosti u dieťaťa.

Ťažšie cvičenia (hry) môžete striedať s ľahšími, aby ste kompenzovali prípadné pocity neúspešnosti. Pri vhodnom ovplyvňovaní priebehu hry posilňujete u dieťaťa sebadôveru, rozvíjate jeho vedomosti a zručnosti. Nešetrite pochvalou a povzbudením. Snažíme sa, aby dieťa nedosiahlo cieľ príliš ľahko, ale tiež príliš ťažko.

Ktoré psychické funkcie sú u dieťaťa dôležité pre zvládnutie základných školských zručností ?

-  Sluchové vnímanie

-  Reč

-  Zrakové vnímanie

-  Myslenie a pamäť

-  Motorika

 

SLUCHOVÉ VNÍMANIE

Čo vieme o sluchu?

= je jedným z dôležitých prostriedkov komunikácie

= výraznou mierou ovplyvňuje rozvoj reči a tým aj myslenia

= tvorí podklad pre nácvik čítania a písania

 

Ako sa vyvíja sluchové  vnímanie ?

+ medzi 4. a 5. rokom dokáže dieťa rozlíšiť slová vo vete

+ okolo 5. roku vníma jednotlivé hlásky v slove

+ medzi 6. a 7. rokom vie rozlíšiť dĺžku samohlások a tiež diferencovať mäkké  a tvrdé spoluhlásky

 

V sluchovom  vnímaní  sa budeme  venovať  týmto  oblastiam:

1, Sluchovému rozlišovaniu

2, Sluchovej pamäti

3, Figúre a sluch. pozadiu

4, Sluchovej analýze a syntéze

5, Vnímaní  rytmu

 

 1, Sluchové rozlišovanie je dôležité najmä pre rozvoj reči a výslovnosti. Ide o schopnosť vnímať jemné rozdiely v počutom, napr. rozoznať podobne znejúce hlásky : P-B, T-D a iné.

Oslabené sluch. rozlišovanie sa môže u dieťaťa prejaviť problémami poznávať známe zvuky. Tiež môže mať ťažkosti vo výslovnosti, napr. rozoznať mäkké a tvrdé slabiky, zamieňať sykavky...

Ako môžeme formou hry rozvíjať sluch. rozlišovanie?

= Rodič hovorí dieťaťu vždy rovnaké slová a občas zmení niektoré písmeno. Dieťa má za úlohu rozoznať, kedy sú obidve slová rovnaké a kedy nie. Meniť môžete napr. písmená: pije – bije, buk – puk, pes – pas, múka – lúka a pod. Môžete skúsiť zamieňať aj dĺžku samohlások : pila – píla, rada – rada.

= Dopredu sa rodič s dieťaťom dohodne, čo urobí na určitý počet zvukov, napr. buchne, pískne, tleskne... Pri jednom zvuku – poskočí, pri dvoch tleskne atď. Zo začiatku dajte deťom medzi zvukmi dostatok času, postupne môžete zrýchľovať.

= „ Koľko – krát písknem, toľko – krát tleskneš.“ Pri tejto hre dieťa najskôr počúva, potom tleskne ( poskočí, zakýva...). Môže tiež napr. nájsť na kocke rovnaký počet bodiek.

Pri hre s dieťaťom môžete využiť a pracovné listy č. 1 a 2 (v prílohe v závere článku).

 

2, Sluchová pamäť – k učeniu potrebujeme zachytiť, spracovať a uchovať informácie prichádzajúce sluchovou cestou. V školskom prostredí je väčšina informácií dnes podávaná touto cestou. Dieťa potom musí v škole zachytiť a zapamätať si inštrukcie , pokyny k svojej práci. Tiež si musí pamätať poradie úloh, ktoré má urobiť a výklad učiteľa.

Oslabená sluchová pamäť sa môže u dieťaťa v školskom i predškolskom období prejavovať:

*  ťažkosťami pri učení básničiek a textov naspamäť

*  deti si nevedia zapamätať hovorené učivo

*  nepamätajú si mená priateľov, často mávajú nižšiu slovnú zásobu

*  s ťažkosťami si pamätajú hlásky (fonémy), deti ich nevedia správne napísať, zamieňajú ich

*  pre tieto deti je ťažšie vypočuť si a zapamätať rozprávku (príbeh, výklad) – bez zrakovej opory

*   Oslabenia sa môžu premietať aj do písomného prejavu, napr. diktovaného textu, kedy dieťa bez zrakovej opory robí chyby, vynecháva časti informácií. 

H   Hry na precvičovanie sluchovej pamäti

-   Z rady obrázkov vyberá dieťa slová, začínajúce na písmeno, ktoré si dopredu dohodne s rodičom

-  Slovné hry. Rodič povie napr. vetu: „ Išla babka do mesta a kúpila tam... dieťa doplní jedno slovo.

Rodič zopakuje celú vetu a doplní ďalšie slovo ...

-  Pred dieťa dáme sadu obrázkov, napr. z pexesa. Pomenuje ich a vytlieska počet slabík. Potom hľadá obrázok, ktorý sa hodí na určitý počet tlesknutí, ťuknutí... a pod.

-  Na stôl môžete dať sadu obrázkov (asi 6 až 8). Dieťa počúva, v akom poradí ich pomenujete – obrázky nevidí. Až potom ich vyberie a rozloží na stole v takom poradí, v akom ich počulo. Ak majú obrázky niečo spoločné (napr. pexeso s domácimi zvieratkami), môžete ich zoradiť do vety. Napr. bežala hus, kačka, psíček a mačka.

Sluchovú pamäť si môže dieťa precvičiť aj v pracovných listoch č. 3 a 5 (v prílohe v závere článku).

 

3, Figúra a sluchové pozadie je schopnosť sústrediť sa na určitý sluchový podnet. Ide o zameranie pozornosti a vybratie (vyčlenenie) zvukov z pozadia. Niektoré nami vybraté zvuky z okolia vnímame prednostne, ostatné sa pre nás stávajú nepodstatné, vytesníme ich. Napr. môže byť pre nás zvuk jedného konkrétneho auta „ figúra“, hluk ostatných áut pozadím.

Oslabené vnímanie figúry a pozadia sa môže u dieťaťa v predškol. a školskom veku prejaviť :

* tieto deti nedokážu vyčleniť požadovaný zvuk a venovať mu pozornosť. Môžu potom pôsobiť ako nesústredené,  nepočúvajúce. Javia sa akoby boli hluché, akoby nás ignorovali.

*  nezachytia požadované informácie zo svojho okolia. Deti však môžu vnímať veľa podnetov, ktoré sú pre ne v danú chvíľu nepodstatné.

*  sú to deti, ktoré majú „uši všade“

*  rozprávajú obzvlášť nahlas, robia okolo seba veľa hluku. Snažia sa tým nestratiť seba samého v množstve sluchových vnemov. Pri písaní môžu vynechávať niektoré písmená, pretože sa im nepodarí z počutého slova odizolovať písmená. 

*  tieto deti často rozprávajú, keď hovorí iný, prerušujú ho , pôsobia nepokojne

*  introvertnejšie deti sa sťahujú do seba. Máme dojem, akoby neboli schopné počúvať – takto sa chránia pred preťažením podnetmi z okolia.

*  extrovertné dieťa kompenzuje toto oslabenie tým , že sa viac pohybuje – akoby chcelo zamerať, odkiaľ prichádzajú sluchové vnemy. Toto môže potom viesť k motorickému nepokoju, čo ruší dospelých, ale i ostatné deti.

Hry na rozvoj oslabenej figúry a sluch. pozadia.

= Rodič si určí s dieťaťom slovo (meno), ktoré bude dieťa hľadať. Rodič hovorí potom dosť rýchlo za sebou slová, alebo krátke vety. Môže použiť aj podobné slová a zdrobneliny. Keď bude počuť dieťa dohodnuté slovo, urobí krok dopredu. Ak urobí chybu, musí urobiť krok dozadu.

=  Pri rozprávaní rozprávky môže rodič robiť zámerné chyby, napr. pridá opakovane slovo, ktoré tam nepatrí – bum; zmení obsah – „Modrá čiapočka išla cez lúku a niesla v košíku čižmy“. Dieťa musí na chybu zareagovať a opraviť ju. Postupne môže robiť rodič menej nápadné chyby.

=  Rodič rozpráva napr. : mačka mňauká, pes kváka, žaba havká... Dieťa bude reagovať iba na pravdivé výroky. Môže napr. ležať s hlavou na stole a zdvihne ju iba pri pravdivom výroku – uľahčí mu to sústredenie. Tiež môže reagovať iba na nepravdivé výroky a opravovať ich.

 

4. Sluchová analýza a syntéza.  Ak chceme napísať text, musíme vedieť rozlíšiť hranice slov, vyčleniť jednotlivé slová z viet.  Potom si uvedomiť jednotlivé slabiky a následne písmená, z ktorých sa slovo skladá – čiže robíme sluchovú analýzu a syntézu slova. Pri čítaní napr. potrebujeme z písmen zložiť slabiky a zo slabík slová, vtedy ide o sluchovú syntézu slova.

V predškolskom veku sa môže oslabená sluch. analýza a syntéza prejavovať :

°° problémami vytlieskať, či inak vyčleniť slabiky v slove

°° výraznejšími ťažkosťami pri rozlišovaní prvej hlásky v slove

°° okrem menej obratnej motoriky hovoridiel sa môže tiež podieľať na problémoch s výslovnosťou dlhších slov

°°  ťažkosťami určiť rýmujúce sa dvojice slov

V školskom veku môžu byť prítomné nasledovné problémy :

* v písaní : komolenie slov, zámeny písmen, vynechávanie slabík a písmen. Celkovo môže mať oslabená sluch. analýza a syntéza vplyv na zvýšený počet gramatických chýb.

* v čítaní : ťažším spájaním písmen do slabík, slabík do slov, domýšľaním slov a nepresným čítaním. Tieto problémy potom u dieťaťa odčerpávajú veľa pozornosti a energie, takže nepresne vníma obsah čítaného. Vynaložená námaha a zvýšené úsilie nie sú úmerné výkonu dieťaťa.

Ako môžeme prispieť k rozvoju tejto oblasti :

- Tlieskaj a vyber schovaný obrázok. Cieľom hry je určovať dĺžku slov. Pred dieťa uložíme obrázky (príp. predmety), ktoré majú rovnaký počet slabík. Jedno slovo (predmet) je medzi nimi ale kratšie (príp. dlhšie). Úlohou bude nájsť toto slovo.

- Ktoré obrázky majú rovnakú prvú slabiku? Dieťa vytlieskáva po slabikách slová a určuje v nich prvú slabiku. Neskôr môže skúsiť určovať slová, ktoré majú rovnakú začiatočnú slabiku.

- Slovný futbal. Cieľom tejto hry bude nácvik určovania prvej a poslednej slabiky v slove. Dieťa vymyslí slovo, ktoré začína poslednou slabikou predchádzajúceho slova. Napr. mačka – Katka – kabela atď.

Aj v pracovnom liste č. 6 môžete rozvíjať danú oblasť (v prílohe v závere článku).

 

5, Vnímanie rytmu. Správne vnímanie rytmu má vplyv na veľa každodenných i školských zručností. Okrem hudobnej výchovy môže napr. v matematike pozitívne ovplyvniť chápanie číselných radov, násobkov. Významný dopad má na rozlišovanie krátkych a dlhých samohlások.

V predškolskom veku sa môže oslabené vnímanie rytmu prejaviť :

+ problémami pri tlieskaní, či inom vyčlenení slabiky v slove

+ ťažším učením sa básničiek a riekaniek

Ako môžeme rozvíjať danú oblasť?

- vytlieskavaním piesní, riekaniek a pohybovými cvičeniami

- Vyťukaj a opakuj. Dreveným predmetom môžete dieťaťu vyťukávať určitý rytmus piesne, alebo vymyslený rytmus. Dieťa sa ho snaží presne zopakovať. Vhodné je začať jednoduchšími a kratšími skupinkami ťukaní. Postupne môžete pridávať viac ťuknutí a medzier.

Pri hraní s dieťaťom môžete využiť pracovné listy č. 7 a 8 (v prílohe v závere článku).

 

Pokyny pre prácu s pracovnými listami :

Pracovný list č. 1.  Zmyslom hry je sústrediť pozornosť dieťaťa na vyslovované slovo – na prvú hlásku, ktorú počuje na jeho začiatku. Nebude strihať, ale bude nahlas a pomaly „čítať“ obrázky v riadku. Dieťa by malo dobre počúvať , ako sa začínajú slová. Keď zistí, ktorý obrázok do riadka nepatrí, vyhráva. V pracovnom liste č. 2 môže  skúsiť nájsť v kartičkách obrázok, ktorý sa začína rovnakou hláskou a môže ním zakryť ten správny.

Pracovný list č. 2.  Dieťa sa tu učí pomaly a zreteľne vyslovovať, započúvať sa a identifikovať prvú hlásku v slove.  Číta nahlas, niekoľko – krát za sebou mená vecí na obrázkoch. Keď sa dieťa  započúva zistí, že niektoré slová sa začínajú rovnakou hláskou, ako napr. : maslo – mlieko, lokomotíva – lavica. Celú stranu si potom rozstrihá na kartičky. Obrázky začínajúce rovnakou hláskou sa bude dieťa snažiť zoradiť vedľa seba. Ak obrázky zoradí správne, bude mať vždy vedľa seba žltý a biely obrázok. Ak by nevedelo dieťa rozlíšiť prvú hlásku v slove, môže rozlišovať prvú slabiku.

Pracovný list č. 3. V tejto hre sa dieťa bude učiť slovo slabikovať a zároveň určovať počet slabík. začínajú, napr. (motýľ, motorka... ). Malo by mať 5 kôpok. Ďalej môže skúsiť hľadať obrázok (slovo), ktoré sa skladá z 2, 3, 4 alebo len z jednej slabiky. Priloží k nemu toľko kociek, koľko má slovo slabík. Napr. k slovu pes priloží jednu kocku.

Pracovný list č. 4. Úlohou dieťaťa v tejto hre bude sledovať poradie zvukov. Veselá hra na zvieratká. Vystrihnuté kartičky zvierat si dieťa rozloží pred seba a bude pozorne počúvať, ktoré zvieratko sa ozve najskôr, ktoré potom a ktoré posledné. Rodič napodobní slabikou hlasy zvierat (napr. haf, bú, kvá) a dieťa rozloží obrázky v takom poradí, v akom ich počulo. Hlasy zvierat by sa mali striedať, vyslovovať oddelene, neskôr splývavo. Keď sa ozve zaklopanie, dieťa položí obrázky v správnom poradí zľava doprava na čiernu podložku. V tejto hre môžete precvičovať i orientáciu na ploche: dieťa bude pokladať zvieratká podľa určenia polohy : v riadku alebo v stĺpci a pritom hovoriť, kde ktoré leží.

Pracovný list č. 5. Dieťa bude v tejto hre určovať počet slabík jednotlivých slov v riadkoch a stĺpcoch. Nebude strihať, ale hovoriť a tlieskať. Začne čítaním prvého riadka a tlieska : rožok - - , slon - , atď. Dieťa určuje krátke , dlhé a rovnaké slová. Najprv slová na obrázkoch, potom môže vymýšľať ďalšie, rovnako dlhé slová. Potom sa môže rodič opýtať, či sú všetky slová v prvom riadku rovnako dlhé. Dieťa určuje i najdlhšie slovo. K jednotlivým slovám môže skúsiť prikladať rovnaký počet napr. gombíkov, čiarok... Prípadne vyhľadáva predmety toho istého druhu a iba tie slová delí na slabiky a pod.

Pracovný list č. 6. Zmyslom hry bude uvedomiť si, ako znie posledná slabika. Dieťa si nastrihá kartičky a číta si obrázky nahlas, niekoľko – krát po sebe. Pri žltých kartách bude dobre počúvať poslednú slabiku, pri bielych prvú. Potom dieťa skúsi nájsť ku každej žltej karte správnu bielu kartu. Napr. topánka – kabát. Podobné reťazce slov môže tvoriť aj bez obrázkov.  

Pracovný list č. 7. V tejto hre sa bude dieťa učiť rozlišovať rôzne silné zvuky a určovať ich počet. Rodič : „Pamätáš si, keď sme počúvali ako kvapky dažďa bubnujú na okno? Veľké kvapky silno, malé slabo.“ Potom rodič tlieska (príp. klepká) a dieťa to značí tak, že : slabý zvuk – slabá čiarka, silný zvuk – silná čiarka. S klinčekmi to bude inak. Keď bude dieťa počuť „teraz“, napíše toľko vodorovných čiarok pod seba, koľko klepnutí počulo. Počet úderov je vyznačený na klinčekoch vodorovnými čiarkami – jeden dielik- jedno klepnutie.

Pracovný list č. 8. Hra na vtáčika. Dieťa nemusí spievať ako vtáčik, len skúsi zapípať podľa dlhých a krátkych čiarok. A teraz príde to hlavné. Bude pozorne počúvať a zaznamenávať, ako bude rodič napodobňovať pípanie. V prípade lokomotívy bude dieťa značiť dlhé a krátke hvízdanie. Striedanie krátkych a dlhých tónov zapisuje spočiatku súčasne s ich počutím. Neskôr po vypočutí najviac 4 tónov, aby ukázalo, ako si zapamätalo poradie tónov.

pracovný list 1.pdf (235982)
pracovný list 2.pdf (224762)
pracovný list 3.pdf (261207)
pracovný list 4.pdf (230819)
pracovný list 5.pdf (203760)
pracovný list 6.pdf (218621)
pracovný list 7.pdf (124466)
pracovný list 8.pdf (168442)
 

spracovala: Mgr. Andrea Trnková, špeciálna pedagogička