Dobrodružné príbehy o detskej duši

19.01.2021 08:43

 

Jedná sa o deťmi veľmi obľúbený, interaktívny preventívny program určený pre žiakov 3. – 4. ročníka ZŠ. Spolu s vašimi detičkami v ňom prechádzame dvoma dôležitými oblasťami ich života – svetom pravidiel a svetom priateľských vzťahov. A nie náhodou sa uvedenými témami zaoberáme práve s tretiakmi a štvrtákmi. Vývinové obdobie mladšieho školského veku je totiž charakterizované predovšetkým začínajúcou schopnosťou zvnútorniť si motiváciu (teda deti v tomto veku už nekonajú len na základe vonkajších pohnútok ako sú známky či odmena/trest od rodiča, ale začínajú si uvedomovať význam a odôvodnenosť svojho konania), čo je najpodstatnejšou podmienkou trvalej schopnosti dodržiavať pravidlá. A vedeli ste, že rovnako v tomto veku dozrieva aj schopnosť vytvárať hlbšie sociálne vzťahy a priateľstvá?

Uvedený preventívny program si teda primárne kladie za cieľ optimalizáciu sociálnej a psychickej regulácie správania; rozvoj pozitívnych interakcií v školskom kolektíve, rozvíjanie spolupráce, súdržnosti, empatie a aktívneho počúvania, čo v konečnom dôsledku prispieva k eliminácii prejavov šikany a agresie v triede.

            No a ako s deťmi na hodinách tieto ciele dosahujeme? Predovšetkým sledom interaktívnych techník, ktoré svojou kompozíciou nabádajú k spolupráci. Napríklad deti vytvoria náhodné dvojice pomocou ťahania si špagátika, a spoločne pracujú na zadaných úlohách. Nekooperujú tak len najlepší kamaráti, ako by to bolo pri dobrovoľnom rozdelení sa, ale kolektív sa náhodne premieša, čím vznikajú väzby naprieč celou triedou - a nám to zároveň umožňuje sledovať, ako sa vzťahy v triede vyvíjajú. Je niekto, s kým ostatní nechcú spolupracovať? Alebo naopak niekto, kto nechce byť vo dvojici s nikým, izoluje sa a chce na všetkých úlohách pracovať sám? – jedná sa o veľmi dôležité indície, ktorých včasné odborné podchytenie prispieva k tomu, aby sa vaše deti cítili v triede bezpečne a komfortne.

Pre lepšiu predstavu, na uvedenom princípe funguje napríklad aktivita „Balón priateľstva“. Deti vo dvojici dostanú jeden obrázok balóna, ich úlohou je ho spoločne vyfarbiť a naformulovať doň „pravidlá kamarátskeho vzťahu“, teda popísať také vzorce správania, ktoré by si oni vo svojej triede najviac želali. A aké sú odpovede detí? Najčastejšie si prajú: pomáhať si, byť k sebe milí, mať sa radi, podeliť sa o veci, chodiť spolu von, hrať sa spolu, rozprávať sa, nerobiť si zle,... Následne si svoje výtvory môžu, po dohode s pani učiteľkou, vystaviť v triede, aby si ich v prípade potreby mohli kedykoľvek pripomenúť.

Za zmienku stoja tiež aktivity týkajúce sa druhej preberanej témy - dodržiavania pravidiel, tematicky nadväzujúce na rozprávkový príbeh o neposednom klaunovi, ktorý doplatil na porušenie zákazu a ohrozil tak vlastnú bezpečnosť. S deťmi sa rozprávame, kde všade dodržiavajú pravidlá oni (doma, v škole, pri športe, v cestnej premávke, v obchode, múzeu, na kúpalisku,...), ktoré z nich nemajú vôbec radi, ktoré im nevadia, a ako by to vyzeralo, keby vo svete nijaké pravidlá neplatili. Zväčša prídu na to, že aj keď je to niekedy otravné sú radi, že pravidlá majú – vďaka vcíteniu sa do rozprávkového príbehu dokážu reflektovať ich užitočnosť a opodstatnenosť.

     Nájdu sa však aj žiaci, a nie je ich málo, ktorí doma nijaké pravidlá nemajú, prípadne majú vyskúšané, že sa nič nestane, ak ich nedodržia. Alebo takí, ktorým rodičia hranice situačne posúvajú (keď sú chorí alebo ich niečo bolí tak môžu robiť všetko atď.). Prípadne deti z rozvedených rodín, neraz v striedavej starostlivosti, ktoré majú v každej domácnosti pravidlá nastavené inak. Napriek tomu, že pre deti je to nanajvýš vyhovujúce – „môžem si robiť čo chcem, našim je to jedno“, je potrebné si na to dávať pri výchove pozor a usilovať o dôslednosť. Je to pre dobro vašich detí. Vhodne nastavené pravidlá pre ne predstavujú istotu, nemenný oporný bod poskytujúci predstavu o fungovaní sveta a zákonitostiach v ňom. Ak ho nemajú, nastáva chaos. A ten vie v detskom svete narobiť riadnu šarapatu.

     Podobne nebezpečný je však aj opačný extrém – čudovali by ste sa, koľko detí za nedodržanie pravidiel dostáva od rodičov bitku remeňom, dlhý čas kľačí na hrane drevených schodov a pod. Nielen že sú takéto neadekvátne tresty pre sebavedomie dieťaťa a jeho ďalší vývin devastujúce, nevedú ani k dosiahnutiu požadovaného výsledku.

Zdá sa, že najefektívnejšiu cestu v tomto smere predstavujú logické dôsledky správania sa vašich ratolestí. Pre viac informácií o uvedenom spôsobe výchovy odporúčame knihu od R. Dreikursa: Logické dôsledky, prípadne sa obráťte na naše centrum, radi Vám poradíme!