Detský spánok
⅓ detí má problémy so spánkom
Problémy so zaspávaním
- závisia aj od telesnej konštitúcie a temperamentu dieťaťa= nespavé deti
- odrážajú často aktuálny citový stav dieťaťa= rodinná situácia, priazeň rodičov, vzťahy v škôlke či škole
- potreba spánku vekom klesá napr., keď spia v MŠ, ťažko sa im večer zaspáva
- prechod z aktivity do pasivity môže niektorým deťom trvať dlhšie
- nepriaznivo pôsobí tiež neustále nakúkanie a kontrolovanie dospelými
- ovplyvňuje ich citové zrenie dieťaťa = magická fáza strachu
- môžu byť dôsledkom mimoriadnych či krízových situácii napr. výlet, návšteva príbuzných, prázdniny...
- v školskom veku problémov so zaspávaním pribúda
Ako môžeme pomôcť?
- zaveďte kľudný, pravideľný, stereotypný rituál odchodu do postele = hygiena, rozprávka, rozhovor...
- deti musia mať pocit, že nie sú odstrkované
- dajte im pri zaspávaní k dispozícii obľúbenú hračku - mazlíčka
- nechajte pootvorené dvere alebo rozsvietené tlmené svetlo (splývanie fantázie a reality je u detí normálne)
- deti sa učia pomôcť si pri zaspávaní sami, povoľte im ich rituály, neobmedzujte ich
- deti by mali byť ochotné pri riešení problému spolupracovať, ak nie, skúšajú vašu dôslednosť
Nočné budenie
- typickejšie pre mladšie deti
- niektoré deti sú vnímavejšie na vonkajšie podnety a vo fáze ľahkého spánku sa budia, netreba preto reagovať hneď na prvé zamrnčanie
- budia sa tiež v dôsledku „zlých“ snov, v spánku spracovávajú svoje zážitky a podnety s celého dňa
- deti hľadajú po prebudení blízkosť, dotyky, istotu, aby dokázali znovu zaspať
- od cca 2. roku to už môžu dokázať sami
- veľa detí však k opätovnému zaspaniu potrebuje pomoc okolia (rodičov)
Ako môžeme pomôcť?
- poskytnite dieťaťu oporu a pocit istoty
- ubezpečte dieťa i seba, že je všetko v poriadku, že mu nič nehrozí, že ho „chránite“
- ak je dieťa ochotné, je prospešné sa o rušivých snoch porozprávať príp. ich nakresliť
- dospelí by mal nechať interpretáciu snov na dieťati = nehodnotiť, nebagatelizovať, nevysvetľovať, nedramatizovať len trpezlivo počúvať
Spracovala: Mgr. Hana Bzdúšková, psychologička