Cvičenia so švihadlom
-
Trampolína je fajn vec, ale nezabalíte si ju do batoha. Skúste si zaskákať na švihadle.
-
Pretože cez pohyb rozvíjame myslenie a teda aj reč. Zvuky, hlásky ktoré vyslovujeme sú sekvencie pohybov, ktoré je potrebné precízne naplánovať, realizovať a potom ešte spojiť do slov...rovnako ako napr. pri skákaní cez švihadlo:
-
Vnímame telo.
-
Plánujeme pohyb.
-
Neustále meníme napätie – držíme rovnováhu.
-
Koordinujeme pohyby.
-
Uvoľňujeme zápästie – rotačný pohyb a uvoľnené zápästie je jeden z predpokladov pre správne písanie.
-
Vnímame rytmus.
-
Väčšina detí je v dnešnej dobe málo obratná. Súvisí to s malým množstvom príležitostí, kedy si deti môžu pohyb samé plánovať. V krúžkoch, kde im pohyb priamo naplánujeme, deti sa potom nevedie samé vo chvíľach voľna zabaviť pohybom.
-
V priebehu riadenej aktivity – deti samé nič netvoria, pohybujú sa „iba“ podľa daného plánu, na tom nie je čas od času (sem – tam) nič zlé. Rozvíja pohyb, ktorý má plán a je dôležité, aby si ten plán dokázali vytvoriť deti aj samé.
-
Dieťa, ktoré si vie samé vytvoriť hru, lepšie nadväzuje vzťahy a priateľstvá, dokáže zaujať a zabaviť aj ostatné deti.
-
Nebojme sa nudy, tá prebúdza v deťoch kreativitu. Veľa detí sa so švihadlom stretne prvý-krát až v škole na hodinách TV.... kde chýba príležitosť, tam chýba motivácia a možnosti sa pohybovo rozvíjať.
-
S motorikou + koordináciou + plánovaním súvisí veľa činností – sebaobsluha, reč, strihanie, kreslenie, čítanie, písanie, bicyklovanie, plávanie, tanec, loptové hry....
-
Väčšina detí sa naučí skákať cez švihadlo medzi 5. a 6. rokom.
-
Ako môžeme skákať?- na mieste , dopredu, dozadu, za behu, po nakreslenej dráhe, dvaja spolu naraz.
-
Jedno dieťa čupí, otáča sa na mieste a zároveň točí švihadlom, ostatní preskakujú.
-
Prípadne zostavy pohybov s využitím skokov cez švihadlo, napr. vajíčko.
-
So švihadlom bez skákania – prekračuje sa.
-
Dieťa švihá švihadlom pred sebou, vedľa seba, do kríža , v ruke drží obidva konce švihadla.
-
Elipsa švihadlom pred sebou, vedľa seba, polovica dĺžky švihadla.
A keď sa skákanie nedarí?
-
Rozdeľte pohyb – čo robia ruky? Čo robia nohy?
-
Najprv je potrebné dobre zvládnuť preskoky znožmo: napr. na chodník nakresliť panáka a skákať ho.
-
Naučte dieťa zvlášť pohyb rúk – švih zozadu dopredu – rotácia zápästia a svalové napätie.
-
A teraz pohyb rúk a nôh spolu, ale dieťa nech najprv skáče cez obruč – tento pohyb vyžaduje menej koordinácie a vyrovnávania svalového napätia.
-
Správna dĺžka švihadla je pre skákanie zásadná. Dieťa sa postaví jednou nohou na švihadlo, konce švihadla mu siahajú k jamkám pod pažou. Vhodné je klasické švihadlo s drevenými rúčkami. Tie z umelej hmoty sa zle držia a rôzne sa krútia.
Spracovala: Mgr. Andrea Trnková, špeciálna pedagogička