Ako sa správne učiť?

14.04.2020 10:46

 

Podmienky

  • Snaž sa učiť vždy na tom istom mieste. Miestnosť v ktorej sa učíš by mala byť svetlá, teplota ba nemala presahovať 20° C.
  • Na učenie je najlepšie ticho, ale ak potrebuješ zvukovú kulisu, môžeš si pustiť tichú hudbu.
  • Nie je príliš vhodné učenie v posteli, je to riziko, že zaspíš. Ale ak si zvyknutý učiť sa v posteli, nezabúdaj na prestávky, ktoré nevyplníš spánkom, ale vstaneš a pôjdeš niečo robiť.
  • Napriek tomu sa skús niekedy učiť za stolom a porovnaj si, kde si sa naučil viac.
  • Nezabudni miestnosť v ktorej sa učíš vetrať, tvoj mozog bude mať dostatok kyslíka a ty nebudeš ospalý.
 
Plánovanie času
  • Buď sám sebe manažérom. Dôležitým predpokladom úspechu je dobré zorganizovanie študijného a voľného času.
  • Zaznamenávaj si do diára, či mobilu úlohy, ktoré máš urobiť a termíny skúšania a písomiek.
  • Nezabúdaj, že podmienkou stabilného výkonu je dobrý fyzický  a psychický stav – spánok najmenej  8 hodín denne, správne stravovanie, pravidelný pohyb.
  • Rešpektuj vlastný biorytmus, teda čas počas dňa, kedy sa ti učí najlepšie, v akom čase podávaš najlepší výkon.
  • Na učenie si stanov reálnu časovú hranicu dokedy sa budeš učiť. Postupom času zistíš, čo a za aký čas sa dá stihnúť.
  • Približne po hodine sústredeného učenia si urob prestávku – 15 až 20 minút, potom si urob stručný prehľad toho, čo si sa naučil.
 
Spoznaj svoj učebný štýl
    
 Efektívny učebný štýl je spôsob učenia, v ktorom využívaš svoje silné stránky a ktorým sa ti učí najľahšie.  Podľa toho si typ:
  • z r a k o v ý -  skôr si zapamätáš to, čo si prečítaš. Vhodné je pri učení si podčiarkovať významné slová , rýchlejšie tak rozlíšiš text a ľahšie si zapamätáš. Využívaj grafy, nákresy a tabuľky.
  • s l u c h o v ý – najviac si zapamätáš z počutého, dôležité je preto dávať pozor na hodinách. Vhodné je pre teba polohlasné učenie a spoločné opakovanie v malej skupine.
  • p o h y b o v ý -  robíš si poznámky do zošita, výpisky z knihy, grafy a schémy.

Väčšina z nás nie je úplne typovo vyhranená. Zväčša 20% si pamätáme z toho, čo sme počuli, 30% z toho,  čo sme videli, 50% z toho, čo sme videli aj počuli, 70% z toho, o čom sme diskutovali v skupine alebo si to prakticky precvičili a až 90% z toho, čo sme sami urobili.

 

V akom poradí sa učiť jednotlivé predmety

  • Striedame náročnosť predmetov:

                                          najprv stredne ťažký

                                          potom ťažký                 

                                          nakoniec ľahký

  • Striedame rôznorodosť predmetov:

                                          matematika a cvičenia

                                          jazykové – AJ,NJ

                                          humanitné – SJ, DEJ, ON 

                                          odborné

  • Striedame spôsoby prípravy – písomné domáce úlohy striedame s ústnou prípravou
 
Pamätaj!
  • Učivo si ľahšie zapamätáš ak využiješ logickú pamäť a nebudeš sa bifľovať. Používaj pamäťové pomôcky ako napríklad rýmy, príbehy, obrazy, začiatočné písmená a podobne.
  • Čím je niečo zrozumiteľnejšie, tým si to ľahšie zapamätáš.Píš si krátke poznámky, prehľady a záznamy, pomôže ti to informácie nie len utriediť, ale si ich i trvalo zapamätať a ľahšie v pamäti vyhľadať.
  • V prípade, že je treba učivo memorovať, efektívnosť závisí od počtu opakovaní a kapacity tvojej pamäti.
  • Čím viac zmyslov do učenia zapojíš, tým je šanca zapamätania a  znovuvybavenia si vyššia.
  • Zapamätaná látka sa v pamäti udrží  len určitý čas. Učivo si musíš systematicky opakovať. Obsah učiva musíš chápať vždy v súvislosti s predchádzajúcimi poznatkami. Ak informácie nadväzujú jedna na druhú, tvoria celok, lepšie sa uložia a aj vyhľadávajú.
  • Najrýchlejšie zabúdame hneď po naučení – do 1 hodiny. Látku treba opakovať skôr, ako zabúdanie pokročí. Ak dlhší čas neprichádzaš s osvojenou látkou do styku, zabúdanie je rýchlejšie.

Vyskúšaj!
  • Ak sa máš naučiť väčšiu skupinu údajov, pokús sa ich zostaviť do nejakého súboru, ktorý vytvára nejaký logický systém. Ak sa máš napríklad naučiť 20 slov, skús si ich spojiť do zmysluplného celku.
  • Chceš si zapamätať číslice 50, 100, 500, 1000 ako rímske číslice L,C,D,M. Ľahšie si zapamätáš  L a C o , D o M a.
  • Anglické slovíčka si zapamätáš ľahšie, keď si z nových slovíčok vytvoríš niekoľko viet. Lepšie pochopíš ich vzťah s ostatnými časťami vety, slová získajú svoj zmysel, ktorý nezabudneš rýchlo.
  • Dobré je , ak si pri učení niektoré časti napíšeš, nakreslíš, alebo ich vyslovíš nahlas.
  • Ak sa máš učiť časti ľudského tela, nervy, kosti, lepšie si ich zapamätáš, ak poznáš ich fungovanie v ľudskom tele, aký majú význam.

Učenie nie je zložité, ak sa učíš správne a efektívne. Ak sa naučíš učiť, budeš mať lepší pocit a budeš si viac veriť.

 

Podľa dostupných zdrojov spracovala: PaedDr. Anna Sekáčová, CPPPaP Senica