Ako čeliť šikanovaniu

28.01.2021 07:58

    

    Ako napovedá samotný názov, ide o preventívny program, ktorý sa primárne zameriava na riešenie narušených vzťahov medzi deťmi v triednom kolektíve. Z hľadiska zaradenia sa jedná o program selektívnej (sekundárnej) prevencie, pretože v tomto prípade pracujeme už so skupinami detí, ktoré vykazujú problémové správanie, v skupine sa objavujú prejavy nepriateľského a agresívneho správania zamerané na vybraných jednotlivcov.

Vo väčšine prípadov prichádzame v čase, kedy už triedni učitelia, prípadne vedenie školy tento problém začali riešiť aj v spolupráci s rodičmi detí; to znamená, že všetci zúčastnení o tomto probléme vedia a škola podnikla isté opatrenia na minimalizovanie problémového správania v triede.

V niektorých prípadoch na začiatku realizácie programu robíme v triede na podnet školy alebo na základe nášho rozhodnutia sociometriu (prípadne inú diagnostickú metódu na zistenie úrovne sociálnych vzťahov v triede). Ide o jednoduchú diagnostickú metódu, prostredníctvom ktorej dokážeme veľmi rýchlo získať informácie o vzájomných vzťahoch medzi deťmi v triede – napríklad: kto zo spolužiakov z triedy je pre nich dôležitý, akých majú kamarátov v triede, s ktorými spolužiakmi si dobre vychádzajú. Ale tiež aj informácie o tom, kto z triedy im ubližuje, posmieva sa im, komu z triedy sa radšej vyhnú alebo sa ho obávajú. Takto získané informácie o vzťahoch medzi deťmi v triede sú pre našu ďalšiu prácu s nimi veľmi dôležité; od tohto poznania sa odvíja aj formovanie ďalšej stratégie ako so skupinou pracovať, aby sme čo najviac pomohli všetkým deťom z triedy – aj tým, ktorým bolo často ubližované, ale aj tým, ktoré z nejakých dôvodov ostatným ubližovali. Samozrejme, tieto zistenia dopĺňame aj komunikáciou s triednym učiteľom a s ďalšími pedagógmi, ktorí s deťmi pracujú.

    V samotnej skupinovej práci dominujú najmä zážitkové aktivity, prostredníctvom ktorých majú deti príležitosť lepšie spoznať svojich spolužiakov (ich osobnostné kvality, prežívanie, záujmy ...), ďalej sú to aktivity zamerané na podporu a rozvoj sociálnych zručností, pozitívnej komunikácie, rozvoj pozitívnych interakcií, spolupráce a súdržnosti skupiny, prehĺbenie empatického porozumenia, podporu prosociálneho správania a vedeniu k zodpovednosti za svoje správanie.

Pri práci používame aj projektívne metódy, kedy od detí chceme, aby napríklad nakreslili svoju triedu počas prestávky alebo ako počasie (u menších detí). Na základe nakreslených obrázkov sa potom môžeme s deťmi otvorenejšie porozprávať o situácii v triede, čo im vadí, s čím sú spokojné, čo by sa dalo zlepšiť, zmeniť a ako túto zmenu dostať do života triedy. Niekedy si s deťmi vytvoríme spoločné pravidlá ako sa majú k sebe správať. Tým, že tieto pravidlá zostavujeme spoločne, deti majú väčšiu motiváciu ich dodržiavať.

Často používanou technikou je čítanie príbehu „Bez priateľov nemáš nič.“ Po jeho prečítaní s deťmi diskutujeme o tom, čo dokáže narušiť alebo trvale poškodiť vzťahy medzi ľuďmi. Počas diskusie sa dostávame od všeobecných vyjadrení ku konkrétnym situáciám v triede. Niektorým deťom postupne dochádza, čo svojím správaním mohli spôsobiť spolužiakom, ako sa k sebe navzájom správali. Aby sme ešte lepšie využili potenciál tejto techniky, nadväzujeme na ňu zážitkovou aktivitou „Miesto po mojej pravej ruke je voľné... .“ Cieľom tejto aktivity je, aby sa deti naučili lepšie si všímať svojich spolužiakov, aby následne mohli aj verbálne oceniť ich kvality, pozitívne stránky, udeliť pochvalu. A aj keď spočiatku bývajú reakcie detí rozpačité, po niekoľkých kolách už väčšinou dokážu jasne vyjadriť pochvalu konkrétnemu spolužiakovi.

    Priebeh práce so skupinami nebýva vždy takýto ideálny. Niekedy narazíme na triedu detí, kde sú ich vzťahy veľmi vážne narušené a ani po niekoľkých spoločných stretnutiach nie je vidno výraznejšie zlepšenie. V takejto situácii ponúkame škole ďalšie námety, ktoré môžu využívať v práci s deťmi aj po našom odchode. V prípade potreby pokračujeme aj poskytovaním individuálneho poradenstva konkrétnym deťom, aby sme tak napomohli celkovému zlepšeniu situácie v triede. Okrem toho ponúkame škole možnosť, že sa po istom čase do triedy vrátime a urobíme kontrolné stretnutie, ktoré nám napovie, akým smerom sa situácia v triede vyvíja a na čo je potrebné sa zamerať do budúcnosti.

Konečným cieľom našej práce je, aby sa deti v triede cítili bezpečne a mohli naplno rozvíjať svoj osobný potenciál v priateľskom a rešpektujúcom prostredí svojej triedy a školy.