Ako by sme mali čítať s dieťaťom, ktoré nemá správnu výslovnosť?

26.04.2021 08:50

 

V poslednej dobe sa často stretávame s  otázkami: „ Je potrebné opravovať dieťa s nesprávnou výslovnosťou pri čítaní? Známkovať jeho chyby? Nútiť dieťa, aby čítalo správne, keď napr. chodí ešte na logopédiu a správny variant hlásky už čiastočne ovláda?“.

  • Opravovať dieťa pri čítaní a písaní je vhodné iba vtedy, keď vieme, že vie hlásku správne vysloviť, ale ju napr. ešte bežne nepoužíva.
  • Potom ho môžeme taktne upozorniť, aby danú hlásku skúsilo pri čítaní pomaly zapájať, teda používať.
  • Čítanie je dobrý nástroj k fixácii správnej výslovnosti. Odporúčame to v 1.triede iba vtedy, keď už dieťa číta celkom dobre slabiky a krátke slová.
  • Pri čítaní viet by sa sústredením na správnu výslovnosť mohla zhoršiť kvalita čítania, zapamätanie si čítaného apod.
  • Je tiež potrebné myslieť na to, že dieťa sa čítať iba učí. A pokiaľ budeme od neho chcieť do tohto osvojovaného procesu pridať ešte ďalšiu zručnosť – zapojenie nacvičovanej výslovnosti- bude to pre dieťa ťažké.
  • Preto je potrebné postupovať pomaly a individuálne, podľa schopností dieťaťa.
  • Čítanie viet so správnou výslovnosťou odporúčame nechať až na obdobie, kedy už bude dieťa dobre ovládať správny variant hlásky v hovorenej reči.

 

A ako známkovať deti s nesprávnou výslovnosťou?

  • Aj pri známkovaní detí je potrebné pristupovať najmä individuálne.
  • Nemali by dostávať zlé známky za to , že nevedia vysloviť správne hlásku a z tohto dôvodu robia chyby.

 

 

Ako pracovať s deťmi so špecificky narušeným vývojom reči (vývinovou dysfáziou)?

  • Deti s dysfáziou často zamieňajú jednu hlásku tak, že ju kľudne vyslovujú viacerými spôsobmi.
  • Napr. hlásku R povie dieťa raz v slove RUKA ako LUKA, inokedy ako KUKA, alebo VUKA.
  • V ich výslovnosti neexistuje stálosť chýb.
  • O tejto diagnóze by mal byť však učiteľ informovaný ešte pred nástupom dieťaťa do jeho triedy.
  • Pokiaľ nie, môže si o tomto prejave dieťaťa v čítaní a písaní myslieť  prakticky čokoľvek, napr. aj to, že mu to robí naschvál.

 

V tomto prípade, rovnako ako vo všetkých ostatných, je na pozadí chyby oslabené sluchové rozlišovanie, pamäť a ďalšie procesy. Potom je potrebné pracovať predovšetkým na schopnosti rozlišovať hlásky sluchom.

Tiež je rovnako nutné si uvedomiť, že tieto chyby u detí budú pretrvávať dlho a že nie je v silách dieťaťa ich zvládnuť hneď v priebehu 1. triedy. Tieto procesy a funkcie je však možné rozvíjať a nacvičovať ešte pred nástupom do 1. triedy.

Ako na to? To Vám radi ukážeme a poradíme v našom zariadení.

 

Spracovala: Mgr. Andrea Trnková, špeciálna pedagogička