AKÉ môžu nastať varianty chýb v čítaní a písaní – vo vzťahu k NESPRÁVNEJ VÝSLOVNOSTI
Teraz si uvedieme niekoľko variant chýb, ktoré môžu nastať. Všetko si ukážeme na príklade zámeny hlásky R za L. Namiesto týchto dvoch hlások si ale môžeme predstaviť akú-koľvek inú dvojicu hlások, napr. zámenu C za S, alebo Ď za D...
-
Dieťa vyslovuje hlásku chybne, číta aj píše ju chybne.
-
Napr. slovo RUKA číta LUKA, píše LUKA.
-
Pokiaľ urobí dieťa rovnakú chybu vo výslovnosti (zámenu R za L) aj pri čítaní, tzn. že je nevie ani správne vysloviť.
-
Pokiaľ urobí túto istú chybu aj pri písaní, tzn. že dieťa nevie danú hlásku rozlíšiť ani sluchom. A preto ju tiež aj nesprávne napíše.
-
Ako môžeme pomôcť? Najprv je potrebné pracovať na schopnosti rozlíšiť od seba sluchom hlásku R a L. So zlepšením sluchového rozlíšenia dieťa prestane robiť chyby pri písaní. So zlepšením výslovnosti zmizne aj chyba pri čítaní.
-
Dieťa vyslovuje hlásku chybne, číta ju chybne, ale PÍŠE JU SPRÁVNE.
-
Napr. slovo RUKA – číta LUKA, píše RUKA.
-
Ak sa u dieťaťa prejaví nesprávna výslovnosť iba v čítaní, tzn. že sluchom vie rozlíšiť R a L, a preto ho aj správne napíše.
-
Pri čítaní nie je teda vhodné známkovať nesprávnu výslovnosť ako chybu čítania. Dieťa jednoducho inú verziu hlásky nevie vysloviť.
-
Ako mu môžeme pomôcť? Jednoznačne je potrebné ísť s dieťaťom k logopédovi, aby sa odstránila nesprávna výslovnosť. Spolu s tým sa súčasne odstráni tiež chyba v čítaní.
-
V prípade, že by však dieťa čítalo hlásku R vždy inak (napr. ako B, D apod.), nejde o chybu vo výslovnosti, ale o chybu v zrakovom rozlišovaní a pamäti. Dieťa si písmeno R nepamätá a nespája ho so stále rovnakým zvukom. A to je už chyba v procese čítania.
-
Dieťa vyslovuje hlásku chybne, číta aj píše ju chybne, ale pri písaní robí inú chybu ako pri čítaní.
-
Napr. slovo RUKA, číta LUKA, píše BUKA.
-
V prípade, že dieťa číta tak, ako vyslovuje – už vieme, že chyba je na úrovni výslovnosti.
-
Dieťa však môže sluchom pracovať správne, teda vie rozlíšiť R a L, a aj tak napíše namiesto R iné písmeno.
-
Čo to znamená? Dieťa si jednoducho nepamätá tvar písmena R a nevie, ako ho napísať.
-
Chyba je teda na úrovni zrakového vnímania, pamäti a samotných procesov písania.
-
Ako mu môžeme pomôcť? Kľúčom k úspechu je posilnenie zrakového vnímania, zrakového rozlišovania a zrakovej pamäti.
-
Dieťa hlásky vyslovuje správne, ale robí špecifické chyby pri čítaní a písaní.
-
Napr. slovo BALÍ, číta BALÍ, alebo BALI, píše BALI.
-
Toto sa často deje u detí, ktoré už majú vývoj výslovnosti ukončený, ale niektoré rysy sa im ešte pomocou sluchu, alebo zraku nedarí odlíšiť. Ide najmä o rozlíšenie dĺžky samohlások.
-
Ako môžeme dieťaťu pomôcť? Pozornosť v tomto prípade je potrebné zamerať na rozlíšenie dĺžky samohlások a nácvik rytmu slov. Ďalej je potrebné nacvičovať vnímanie dĺžňa nad písmenkom pomocou zraku a schopnosť vedome vysloviť dĺžku samohlások.
Spracovala: Mgr. Andrea Trnková, špeciálna pedagogička