Aj s pexesom je možné rozvíjať reč, sluchovú analýzu a syntézu a iné parciálne funkcie

24.02.2021 07:45

  • Polovicu, ktorá obsahuje všetky obrázky na jednej strane necháme vcelku, zostávajúcich „parťákov“ do dvojice rozstriháme po 1-4 obrázkoch v takom tetris štýle do rôznych tvarov, tak, aby po zložení vytvorili spolu nerozstrihanú stranu.

  • Potom môžu deti prikladať obrázky na obrázky, čím trénujú zrakové vnímanie, priestorové vnímanie, jemnú motoriku (na obrázok položí rovnaký obrázok).

  • Pomenovaním obrázkov trénuje dieťa aktívnu slovnú zásobu. Keď dieťa ukazuje obrázky podľa nášho zadania trénujeme pasívnu slovnú zásobu:“ Ukáž, kde je auto? Kde je pes, dom?“.

  • Pokiaľ toto dieťa zvládne, môžeme skúsiť alternatívne otázky. Môže odpovedať slovne, alebo iba ukazovať: „ Čo jazdí po ceste? Čo nosíme na hlave? Čo môžeme postaviť zo snehu? Kto šteká?“. Týmito otázkami už trénujeme porozumenie reči.

  • Obrázky môžeme rozdeliť aj do rôznych kategórií: „ Nájdeš na obrázkoch všetky zvieratá? Dopravné prostriedky? Jedlo? Atď. A naopak dieťa môže vymyslieť nadradený pojem: ponožka a čapica – čo majú spoločné? Obliekame si ich, preto im hovoríme oblečenie. Poznáš ešte ďalšie oblečenie? Poď, skúsime spolu vymyslieť 5 kusov oblečenia.

  • Rytmizáciu môžeme trénovať pomocou búchania, dupania alebo tlieskania. S dieťaťom spolu vytlieskame slová: mač- ka, pes, sl- nieč-ko. Koľko- krát sme tleskli? Nakreslíme toľko bodiek, koľko-krát sme tleskli.

  • Sluchové vnímanie. Aké písmenko počuješ na začiatku slova: PES? MRAK? AUTO? OVEČKA? A čo počuješ na konci slova: PES? DOM? MYŠ? VLAK? Vymyslíme ďalšie slovo, ktoré tiež začína na P? M? A?

  • Sluchová analýza a syntéza. Dám ti hádanku: jeden z obrázkov teraz poviem ako robot, dobre počúvaj, poznáš čo hovorím? „P-E-S“. Áno, je to pes. Skúsiš to tiež? Povedz ako robot napr. slovo „dom“. Môžete si aj vymeniť úlohy, toto ocenia aj deti.

  • Orientácia na ploche, predložky, pravo-ľavá orientácia, pasívne porozumenie: „ Ktorý obrázok je nad psíkom?“. „Čo je nad psíkom, vľavo od psíka?“. Aktívne pomenovanie: Kde je pes? Vľavo vedľa chlapca, pod čapicou, medzi levom a loptou...

  • Rozvoj slovnej zásoby, porozumenie. Dám ti hádanku, na ktorý obrázok myslím? Je to malé, má to červenú farbu, rastie to v lete v záhrade, je to ovocie, robíme z toho džem... čo to je? Áno jahoda! A teraz sa vymeníme, skúsiš tiež vymyslieť hádanku? Skús obrázky spočítať. Hľadaj obrázok, ktorý začína na „ C“. Ktoré obrázky môžeme zjesť? Čo je živé? Čo rastie? Čo sa hýbe? Skús vytvoriť na obrázok vetu. Rodič zoradí pár obrázkov pred seba: dieťa určuje, ktorý je prvý, posledný?

Prajeme vám veľa zábavy počas hry a užívajte si spoločné chvíle s deťmi.

Spracovala: Mgr. Andrea Trnková, špeciálna pedagogička