Aby sme sa s deťmi nenudili... (3+)

30.04.2020 13:46

 

Deti sa radi učia a objavujú nové veci. Potrebujú k tomu však dostávať zaujímavé podnety a príležitosti. Preto sme pre vás pripravili niekoľko námetov pre tvorivé činnosti a hry určené pre deti od troch rokov, ktoré nielen zabavia, ale tiež rozvíjajú mnohé vývinové oblasti.

Prajeme vám, aby bol čas strávený spoločne s vašimi deťmi plný radosti z poznávania niečoho nového, veselých zážitkov a originálnych nápadov.

 

Naberanie kamienkov

Rozvíjame:

  • koordináciu zraku a rúk
  • manuálne zručnosti

Táto činnosť pomôže malým deťom zdokonaliť ich manuálnu obratnosť a zároveň im poskytne uspokojujúcu hmatovú skúsenosť.

Pripravte dve misky, niekoľko naberačiek rôznej veľkosti a zbierku drobných kamienkov (guľáčikov). Naplňte jednu misku kamienkami a vyzvite dieťa, aby sa snažilo premiestniť ich pomocou naberačky do druhej misky. Zdalo by sa, že je to jednoduché, no pre malé dieťa, ktoré sa učí ovládať jemné motorické zručnosti, je to stimulujúca a uspokojujúca činnosť. Dieťa bude vnímať zvuk, ktorý kamienky vydávajú, keď ich sype do misky. Bude ich brať do ruky a ucíti tiež aké sú hladké a chladivé na dotyk.

Podobnú činnosť môžeme robiť so stolnotenisovými loptičkami. Podmienkou je, že dieťa smie naberať loptičku len jednou rukou. Ďalšou tvorivou obmenou je naberanie a prenášanie vody z jednej misky do druhej(to sa bude deťom páčiť). Náročnosť zvyšujete tým, že zväčšujete  vzdialenosť medzi miskami. So staršími deťmi môžete pridať do misiek farbivo a experimentovať tak s miešaním farieb.

 

Vyrábame plastelínu

Rozvíjame:

  • predstavivosť
  • jemnú motoriku
  • spoluprácu
  • meranie

Ak chcete s dieťaťom doma vyrobiť plastelínu, zmiešajte 2 šálky múky, 1 šálku soli, 1 polievkovú lyžicu oleja a vodu. Nechajte dieťa odmerať množstvo múky a vysypať do misy. Potom spoločne pridajte soľ a olej. Vodu prilievajte postupne a pomaly. Hmota, ktorú budete vypracovávať bude najprv drobivá, časom zvláčnie a bude pripomínať cesto. Po vymiesení do nej môžeme opatrne pridať cukrárenské farbivo. Táto príprava domácej plastelíny bude pre dieťa novou skúsenosťou, môže totiž vidieť a hmatať zmeny, ku ktorým dochádza pri zmiešavaní jednotlivých prísad.

Domáca plastelína sa hodí k najrôznejším modelovacím činnostiam. Niekedy ju deti proste len radi miesia a madžgajú. Nevydrží tak dlho ako kupovaná, ale uschovaná v chladničke v mikroténovom vrecku sa môže používať až dva týždne.

 

Korále z cestovín

Rozvíjame:

  • jemnú motoriku
  • koordináciu zraku a rúk
  • tvorivosť

Najskôr skúste naučiť dieťa navliekať niť do ihly. Zadovážte mu veľkú ihlu s tupým koncom a farebnú nitku alebo bavlnku. Požiadajte ho, aby sa pokúsilo prevliecť niť cez uško ihly. Možno bude potrebovať spočiatku pomoc a povzbudenie. Takto navlečenú niť môžete použiť napr. na navliekanie korálkov-cestovín. Dieťaťu ukážeme ako musí podržať jednou rukou cestovinu a jeho otvorom prestrčiť ihlu. Na navliekanie pre atraktívnosť použite rôzne tvary a farby cestovín. Môžete cestoviny aj spoločne počítať. Ak už dieťa túto činnosť zvládne, pustite sa do navliekania menších druhov.

 

Maľujeme prstami

Rozvíjame:

  • jemnú motoriku
  • predstavivosť
  • koordináciu zraku a rúk

Ak dieťa používa na maľovanie prsty, určite si tým zlepšuje jemnú motorickú obratnosť, no okrem toho  získa veľmi pôsobivú a príjemnú senzorickú skúsenosť. Rozšľahajte pol šálky instantného škrobu rozpustného v studenej vode, pol šálky mydlových vločiek a 0,2l vody. Pridajte cukrárenské farbivo a všetko zmiešajte dohromady. Pripravte dieťaťu veľký hárok tvrdého papiera alebo mu ponúknite laminátový povrch. Naberte rukou časť farby, preneste ju na maľovaciu plochu a vyzvite dieťa, aby sa do nej pustilo svojimi prstíkmi. Spočiatku bude pravdepodobne vnímať predovšetkým dotyk farebnej hmoty, ale potom ho určite napadne namaľovať niečo prstom. Môžete spolu skúsiť otlačiť svoje i detské prsty (či celú dlaň) a vytvoriť z toho originálny obrázok na pamiatku.

 

Staňte sa spisovateľmi

Rozvíjame:

  • slovnú zásobu
  • porozumenie čítanému
  • predstavivosť
  • tvorivé myslenie

Knihy sú pre deti (i pre nás dospelých) veľmi významným zdrojom poznania. Ak budete svojmu dieťaťu pravidelne čítať, budeme ho do budúcnosti motivovať k čítaniu. Domov by mal byť miestom, kde sa dieťa učí prežívať radosť z čítania dlho predtým, než zvládne jeho techniku. Keď chcete u dieťaťa vzbudiť záujem o knihy a upevniť vedomie, že sú v živote dôležité, pustite sa spolu s ním do písania malých literárnych diel. Začať môžete knihou o dieťati alebo o vašom domácom zvieratku. Dieťa vám porozpráva napr. ako zvieratko vyzerá, čo papá, ako sa spolu hráte, akú má obľúbenú hračku a pod...Vy jeho rozprávanie zaznamenáte do knihy. Vyzvite dieťa, aby vám pomohlo s výrobou knižky aj tým, že do nej nakreslí obrázky. Vaša knižka môže mať len dve strany, no dôležitý je najmä proces tvorby. Strany podlepte tvrdým papierom, vložte do dosiek, navrch napíšte názov diela(vymyslí dieťa) a meno autora. Občas túto vlastnoručne vyrobenú knihu dieťaťu prečítajte a majte ju uloženú medzi ostatnými knihami. S pribúdajúcim vekom dieťaťa sa môžete spolu púšťať do písania dlhších diel a rozprávania príbehov.

 

Bábkové divadlo

Rozvíjame:

  • predstavivosť
  • slovnú zásobu
  • dramatizáciu, pamäť

Ďalším spôsobom ako prehĺbiť záujem o knihy je ich dramatizácia. Deti veľmi radi hrajú divadlo. Môžete im navrhnúť, aby si zahrali bábkové predstavenie zdramatizovanej  rozprávky alebo iného jednoduchého príbehu. Bábky nakreslite na kartón, dieťa ich vyfarbí a s vašou pomocou opatrne vystrihne. Zozadu na ne potom prilepte drievka od nanuku. Scénu napr. vytvoríte tým, že prikryjete stôl veľkým obrusom, ktorý siaha až na zem a deti môžu za stolom kľačať a pohybovať bábkami. Texty takýchto hier by mali byť veľmi jednoduché, aby deti mali možnosť improvizovať. Organizácie skúšok a predstavení by sa malo ujať staršie dieťa alebo dospelý. Takéto predstavenia sa veľmi hodia na detské oslavy či rodinné stretnutia.

 

Pexeso

Rozvíjame:

  • zrakové rozlišovanie a zrakovú pamäť
  • sústredenosť
  • manuálne zručnosti

Je dôležité si uvedomiť, že dieťa má oveľa hlbší vzťah ku hre, ktorú spolu sami vyrobíte, ako k tej z obchodu. Urobte si teda radšej farebné fotografie zvieratiek, kvetín, hračiek, členov rodiny a pod. a skopírujte si ich. Obrázky podlepte tvrdým papierom a vystrihnite - pri výrobe vlastného pexesa vám samozrejme pomáha dieťa podľa svojich schopností. Potom hrajte bežné pexeso, spočiatku s menším počtom dvojíc, postupne pridávajte ďalšie.

Podobne si môžete vyrobiť tiež puzzle. Veľkú fotografiu dieťaťa, člena rodiny, zvieratka či hračky tiež najskôr podlepte tvrdým papierom, na rubovú stranu nakreslite niekoľko nepravidelných čiar,  podľa ktorých fotku rozstrihajte. Najprv maximálne na tri až päť kusov. Rozhádžte ich a vyzvite dieťa, aby samo prípadne s vašou pomocou fotografiu zložilo.

 

Nahrávky hlasu

Rozvíjame:

  • slovnú zásobu
  • sluchové vnímanie a rozlišovanie
  • hlasový prednes

Starí rodičia i iní príbuzní uvítajú, keď im darujete záznam hlasu vášho dieťaťa. Nahrávka môže byť rôzne náročná. Keď je dieťa ešte malé, je ideálne klásť mu otázky, na ktoré bude odpovedať. Pre staršie deti už nie je problém hovoriť samostatne. Tiež sa môže naučiť riekanku, pesničku, krátku rozprávku...Určite mu bude na nahrávke záležať a to prirodzene povedie ku zdokonaľovaniu verbálneho prejavu. Rado sa pochváli, čo všetko už dokáže.

Ak bude vaše dieťa nahrávanie baviť, môžete skúsiť nahrávať i rôzne iné zvuky z domu, z ulice, z prírody. Potom ich spolu počúvajte, porovnávajte a hádajte čo alebo kto zvuky vydáva.

 

Skutočné počítanie

Rozvíjame:

  • počítanie po jednom
  • pozornosť a orientáciu v priestore

Je celkom bežné, že deti vedia vymenovať rad po sebe idúcich čísel, ale ak majú sami spočítať konkrétne predmety, niektoré čísla vynechávajú. Začnite teda so svojim dieťaťom počítať veci, ktoré doma pozná napr. tri lyžičky, štyri autá... Snažte sa, aby dieťa počítalo predmety spontánne, aby sa takéto počítanie stalo niečím úplne bežným v najrôznejšiu dobu. Môžete túto činnosť rozšíriť na počítanie dverí v dome, stoličiek v miestnosti, izbových kvetín a pod. Samozrejme počítajte aj vonku. Ak chcete, aby dieťa dokázalo ešte viac, vyzvite ho, aby spočítalo napr. všetky červené predmety v izbe, všetky žlté kvety na okne. Sami uvidíte ako bezchybne a rado bude dieťa počítať a ako je možné rozšíriť jeho schopnosti bez akéhokoľvek nátlaku.

 

Rodinné meranie

Rozvíjame:

  • meranie
  • porovnávanie
  • kreslenie a maľovanie
  • tvorivosť

Mnohí rodičia svoje deti pravidelne merajú a na meracie pásmo značia kedy bol konkrétny údaj nameraný. Deti majú meranie radi, tešia sa z „pokrokov“, chvália sa koľko znova vyrástli. Preto je vhodné meranie uskutočňovať v dlhších časových intervaloch, aby sme predišli sklamaniu dieťaťa.

Inou možnosťou ako sa zabaviť meraním a porovnávaním je obkresľovanie siluet postáv. Niekoľko hárkov baliaceho papiera zlepte dohromady. Pomôžte dieťaťu obkresliť siluety členov rodiny. Je to často veľká zábava. Potom spoločne domaľujte vlasy, šaty, oči...zapojte do práce aj staršie deti či dospelých. Na väčšom priestore vyrovnajte siluety vedľa seba a porovnajte ich veľkosť. Spolu s dieťaťom zisťujte kto je najvyšší, kto zasa najnižší. Táto hra výrazne pomôže dieťaťu vytvárať zmysel pre mieru. Siluety si odložte a keď si činnosť po čase zopakujete, môžete porovnávať i každého člena rodiny v čase. Vaše výtvory si samozrejme môžete tiež vystaviť.

 

Spracovala: Mgr. Hana Bzdúšková, psychologička