Cvičenia so švihadlom

04.03.2021 07:58

  • Trampolína je fajn vec, ale nezabalíte si ju do batoha. Skúste si zaskákať na švihadle.

  • Pretože cez pohyb rozvíjame myslenie a teda aj reč. Zvuky, hlásky ktoré vyslovujeme sú sekvencie pohybov, ktoré je potrebné precízne naplánovať, realizovať a potom ešte spojiť do slov...rovnako ako napr. pri skákaní cez švihadlo:

  • Vnímame telo.

  • Plánujeme pohyb.

  • Neustále meníme napätie – držíme rovnováhu.

  • Koordinujeme pohyby.

  • Uvoľňujeme zápästie – rotačný pohyb a uvoľnené zápästie je jeden z predpokladov pre správne písanie.

  • Vnímame rytmus.

  • Väčšina detí je v dnešnej dobe málo obratná. Súvisí to s malým množstvom príležitostí, kedy si deti môžu pohyb samé plánovať. V krúžkoch, kde im pohyb priamo naplánujeme, deti sa potom nevedie samé vo chvíľach voľna zabaviť pohybom.

  • V priebehu riadenej aktivity – deti samé nič netvoria, pohybujú sa „iba“ podľa daného plánu, na tom nie je čas od času (sem – tam) nič zlé. Rozvíja pohyb, ktorý má plán a je dôležité, aby si ten plán dokázali vytvoriť deti aj samé.

  • Dieťa, ktoré si vie samé vytvoriť hru, lepšie nadväzuje vzťahy a priateľstvá, dokáže zaujať a zabaviť aj ostatné deti.

  • Nebojme sa nudy, tá prebúdza v deťoch kreativitu. Veľa detí sa so švihadlom stretne prvý-krát až v škole na hodinách TV.... kde chýba príležitosť, tam chýba motivácia a možnosti sa pohybovo rozvíjať.

  • S motorikou + koordináciou + plánovaním súvisí veľa činností – sebaobsluha, reč, strihanie, kreslenie, čítanie, písanie, bicyklovanie, plávanie, tanec, loptové hry....

  • Väčšina detí sa naučí skákať cez švihadlo medzi 5. a 6. rokom.

  • Ako môžeme skákať?- na mieste , dopredu, dozadu, za behu, po nakreslenej dráhe, dvaja spolu naraz.

  • Jedno dieťa čupí, otáča sa na mieste a zároveň točí švihadlom, ostatní preskakujú.

  • Prípadne zostavy pohybov s využitím skokov cez švihadlo, napr. vajíčko.

  • So švihadlom bez skákania – prekračuje sa.

  • Dieťa švihá švihadlom pred sebou, vedľa seba, do kríža , v ruke drží obidva konce švihadla.

  • Elipsa švihadlom pred sebou, vedľa seba, polovica dĺžky švihadla.

 

A keď sa skákanie nedarí?

  • Rozdeľte pohyb – čo robia ruky? Čo robia nohy?

  • Najprv je potrebné dobre zvládnuť preskoky znožmo: napr. na chodník nakresliť panáka a skákať ho.

  • Naučte dieťa zvlášť pohyb rúk – švih zozadu dopredu – rotácia zápästia a svalové napätie.

  • A teraz pohyb rúk a nôh spolu, ale dieťa nech najprv skáče cez obruč – tento pohyb vyžaduje menej koordinácie a vyrovnávania svalového napätia.

  • Správna dĺžka švihadla je pre skákanie zásadná. Dieťa sa postaví jednou nohou na švihadlo, konce švihadla mu siahajú k jamkám pod pažou. Vhodné je klasické švihadlo s drevenými rúčkami. Tie z umelej hmoty sa zle držia a rôzne sa krútia.

Spracovala: Mgr. Andrea Trnková, špeciálna pedagogička