Čo všetko ponúkame vašim školákom (ZŠ)?

27.04.2020 09:42

 

Pre kolektívy jednotlivých tried základných škôl, ktorých súčasťou sú aj Vaše ratolesti, majú učitelia na výber z nižšie uvedených aktivít. Na základe svojho poznania kolektívu a jeho potrieb vyberú najvhodnejší preventívny program (príp. viaceré), ktoré idú odborní pracovníci z oddelenia prevencie následne priamo do triedy s deťmi realizovať.

 

Pre I. stupeň ZŠ:

  • Cesta do Krajiny zdravia

Obsah programu: program cez príbehy detí hovorí o základných princípoch zdravého životného štýlu primerane veku detí, zameriava sa na to, aby deti vedeli, čo je pre nich dobré, čo im pomáha, a naopak, čo im škodí, čomu sa treba vyhýbať. Do obsahu programu je zahrnutá aj oblasť medziľudských vzťahov – vzťahy a komunikácia v triede, riešenie konfliktov. Program je určený pre deti 2. ročníkov ZŠ.

Forma: skupinová

Doba trvania: program obsahuje  3 stretnutia, jedno stretnutie je v rozsahu dvoch vyučovacích hodín.

  • Dobrodružné príbehy o detskej duši

Obsah programu: príbehy o každodenných problémoch detí v škole i mimo nej spojené s ich dramatizáciou a zážitkovým učením v skupine (pravidlá správania sa, kamarátstvo, šikanovanie, spolupráca a pomoc, predsudky, tolerancia). Program je určený pre žiakov 3. a 4. ročníka ZŠ.

Forma: skupinová

Doba trvania: preventívny program obsahuje 2 - 4 stretnutia (dohoda so školou), jedno stretnutie v rozsahu dvoch vyučovacích hodín.

 

  • Mediálna výchova I.

Obsah programu: program pozostáva zo skupinovej diskusie s deťmi o rizikách využívania moderných IKT v bežnom živote, ktorá je prepojená s vhodnými interakčnými hrami, prostredníctvom ktorých si deti môžu jasnejšie uvedomiť niektoré závažné riziká vyplývajúce z používania a zneužívania moderných IKT. Program je určený predovšetkým pre žiakov 4. ročníka.

Forma: skupinová            

Doba trvania: program pozostáva z jedného dvojhodinového stretnutia (príp. podľa dohody so školou).

 

Pre II. stupeň ZŠ:

  • Všetko, čo je IN...

Obsah programu: formou zážitkových aktivít a skupinovej diskusie hovoriť o veciach, ktoré ovplyvňujú hodnotový systém detí, uvedomenie si skutočných životných hodnôt, na ktorých záleží, podpora dobrých vzťahov medzi deťmi v triede. Program je určený pre žiakov 5. a 6. ročníka ZŠ.

Forma: skupinová

Doba trvania: program je koncipovaný do dvoch stretnutí, jedno stretnutie je v rozsahu dvoch vyučovacích hodín.

  • Zbytočne neriskuj!

Obsah programu: hlavným cieľom je pôsobiť na zmenu postojov mladých ľudí vo vzťahu k problematike rizikového správania (drogy, nelátkové závislosti) a k problémom medziľudských vzťahov (predsudky a rasizmus, tolerancia, kooperácia v skupine, nácvik komunikácie). Program je určený pre žiakov 7. – 9. ročníka ZŠ.

Forma: skupinová

Doba trvania: dlhodobý preventívny program, jedno stretnutie v rozsahu 2 vyučovacích hodín (po dohode so školou prispôsobíme počet stretnutí potrebám detí)

  • Mediálna výchova II.

Obsah programu: program pozostáva z dvoch základných častí – prvá: 4 videopríbehy mladých ľudí, ktoré upozorňujú na hlavné riziká internetu a sociálnych sietí; druhá: rozbor príbehov s deťmi, práca v menších skupinách a aktivity v skupine zamerané na prehĺbenie osobnej zodpovednosti a upevnenie postojov detí k produktívnejšiemu tráveniu voľného času. Program je určený pre žiakov 7. – 9. ročníkov ZŠ.

Forma: skupinová

Doba trvania: minimálne jedno dvojhodinové stretnutie (dohoda so školou podľa potreby detí)

Pomôcky: k realizácii programu je potrebné zo strany školy zabezpečiť aspoň jednu miestnosť s technikou na premietnutie filmu! 

  • Správne dievča – správny chlapec

Obsah programu: je určený pre žiakov 8. – 9. ročníka ZŠ a 1. ročníka SŠ, pripravuje ich na život po ukončení ZŠ, resp. prvé roky života na SŠ; hlavné témy: rozvoj sebapoznania a komunikačných zručností, kooperácia v skupine, riešenie konfliktov, vzťahy s rodičmi, súrodencami, učiteľmi, drogové závislosti (najmä alkohol, tabak, marihuana), nelátkové závislosti, problémy dospievania, syndróm rizikového správania.

Forma: skupinová

Doba trvania: dlhodobý preventívny program, jedno stretnutie v rozsahu 90 minút. Po dohode so školou možno počet stretnutí upraviť podľa potrieb žiakov a študentov. 

  • Križovatky

Obsah: zameriava sa na štyri základné oblasti života detí a mladých ľudí:

1. téma: Poďme sa porozprávať – ozdravenie komunikácie v triede, nácvik komunikačných vzorcov, prehĺbenie sebapoznania a poznávanie

spolužiakov, zlepšenie atmosféry v triede – pre žiakov 5. a 6. ročníka ZŠ

2. téma: Podaj mi ruku – podpora kooperácie v triede, uvedomenie si významu kamarátstva a vzájomnej pomoci, tolerancie – pre žiakov 7. ročníka ZŠ

3. téma: Dospelí nás nechápu – riešenie problémov generačných vzťahov a autorít v živote detí (rodičia, učitelia), zvládanie a konštruktívne riešenie konfliktov s dospelými – pre žiakov 8. ročníka ZŠ

4. téma: Spolu to zvládneme – problematika dospievania, partnerských vzťahov a rodičovstva, uvedomenie si dôležitosti výberu partnera pre budúcu kvalitu života – pre žiakov 8. - 9. ročníka ZŠ

Forma: skupinová

Doba trvania: každá téma pozostáva z dvoch 90 minútových stretnutí (2x dve po sebe idúce vyučovacie hodiny), techniky zážitkového učenia sú lektormi doplnené o zaujímavé aktuálne informácie z daných oblastí.

  • Ako čeliť šikanovaniu

Obsah: program má preventívny charakter, podľa závažnosti problému v triede sú vypracované dve úrovne tohto programu:

1. úroveň: zameriava sa na rozvoj a zlepšenie komunikácie medzi deťmi, vzájomné spoznávanie osobných kvalít jednotlivcov v tried e, prehĺbenie stupňa kooperácie v triede a zlepšenie celkovej atmosféry v triede

2. úroveň: rieši priamo problém šikanovania v triede, osobitne sa zameriava na prácu s agresorom a podporu obetí šikanovania, podľa potreby doplnená o individuálnu prácu s deťmi

Forma: skupinová

Doba trvania: pri 1. úrovni 2 – 4 stretnutia; pri 2. úrovni minimálne 5 stretnutí (1 stretnutie v dĺžke 90 minút) 1x do týždňa, ďalej podľa potreby 

  • Triedna klíma

Obsah: na základe skúseností z práce so školskou triedou sme pripravili program, ktorý sa zameriava na optimalizáciu vzťahov medzi deťmi v triede, identifikovanie hlavných príčin narušených vzťahov, skupinová práca s deťmi sa upriamuje na minimalizáciu, resp. odstránenie týchto príčin, aby deti v triede mohli primerane rozvíjať svoju osobnosť a jej špecifiká (je možnosť aplikovať tento program aj pre žiakov na I. stupni ZŠ)

Forma: skupinová                                                                 

Doba trvania: podľa dohody                   

  • Cesta objavovania seba

Obsah: vybranými zážitkovými aktivitami podporujeme rozvoj sebavedomia a sebaúcty u detí, program pomáha deťom lepšie zvládať trému, obavy, strach a iné záťažové situácie. Program je primárne určený pre žiakov II. stupňa ZŠ, ale je možné aplikovať ho aj pre žiakov I. stupňa.

Forma: skupinová

Doba trvania: 2 – 4 stretnutia

  • Voľba povolania

Obsah programu: formou zážitkových aktivít a štandardizovanej metódy „Test profesionálnej orientácie“ pomôcť žiakom zorientovať sa v osobných preferenciách a možnostiach pri voľbe strednej školy a uľahčiť im tak rozhodovanie v ich prvej smerovej voľbe. Program je určený pre žiakov 8. ročníka ZŠ.

Forma: skupinová

Doba trvania: program je koncipovaný do jedného stretnutia v rozsahu troch vyučovacích hodín.

 

  • Ďalšia ponuka:

Sociometrické šetrenie vo vybraných triedach na základe záujmu školy spojené s krátkodobým intervenčným programom zameraným na zlepšenie vzťahov medzi deťmi.

Podľa požiadaviek ZŠ a potrieb žiakov realizujeme so žiakmi besedy a diskusné kluby zamerané na vyššie uvedené témy.